Wiceminister Horała o Lotnisku Warszawa-Radom i kolei regionalnej w Toruniu

- Lotnisko w Radomiu to jeden z elementów docelowych systemu transportowego Polski. Przyczyni się ono do rozwoju nie tylko samego Radomia, ale i całego regionu. Dzięki portom lotniczym rozwijają się miasta i działalność gospodarcza – mówił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała podczas jednego z paneli dyskusyjnych podczas ostatniego Welconomy w Toruniu.

Sekretarz stanu MFiPR podkreślił, że radomski terminal przejmie ruch czarterowy i niskokosztowy ze zbliżającego się do granic przepustowości lotniska Chopina w Warszawie. 
- Lotnisko Warszawa-Radom z pewnością odciąży Warszawę także w zakresie rejsów czarterowych i wypełni rynkową lukę, jeśli chodzi o region radomski, w którym mieszka prawie milion mieszkańców. Port w Radomiu będzie naturalnym wyborem nie tylko dla mieszkańców Radomia, ale całego Mazowsza i sąsiednich województw. Szeroka oferta od najlepszych touroperatorów jest nieporównywalnie bogatsza w porównaniu np. z lotniskiem w Modlinie – zaznaczył Marcin Horała.
Podczas dyskusji Horała omówił rolę lotnisk regionalnych po uruchomieniu CPK. Jak zaznaczył Centralny Port Komunikacyjny nie odbierze ruchu lotniskom regionalnym.
- CPK jest projektem komplementarnym wobec istniejącej sieci lotnisk, który ma zwiększyć synergię całego systemu. Budowa dużego portu przesiadkowego w danym kraju nie oznacza także zmiany proporcji udziału w ruchu lotniczym. W tym kontekście budowa CPK wraz z projektowanymi nowymi połączeniami Kolei Dużych Prędkości może być dla lotnisk regionalnych szansą, a nie zagrożeniem – zaznaczył wiceminister Horała.
Drugi panel dyskusyjny, w którym uczestniczył wiceminister Marcin Horała dotyczył znaczenia kolei regionalnej dla lokalnej gospodarki. Rozmowa dotyczyła m.in. wpływu realizacji CPK na rozwój regionalnej siatki połączeń kolejowych w Polsce, prognoz ruchu, możliwości zwiększenia oferty przewodowej i roli kolei regionalnej w komponencie kolejowym CPK. - Spółka CPK opublikowała właśnie najnowszą wersję Pasażerskiego Modelu Transportowego. Z raportu wynika, że liczba pasażerów kolei dalekobieżnej w Polsce będzie stale rosła, a w 2050 roku sięgnie już 134 mln (wzrost o 12 proc. wobec prognoz z PMT 1.2). Z kolei liczba wszystkich pasażerów kolei w Polsce sięgnie w 2050 roku niemal 500 mln osób
powiedział wiceminister Horała.
Jak zaznaczył sekretarz stanu inwestycje CPK będą miały duży wpływ na wzrost popularności kolei wśród Polaków. - Korzystne perspektywy dla kolei to również efekt m.in. pojawienia się lepszej oferty przewozowej w kolei regionalnej oraz dalekobieżnej, większy ruch w regionie Europy Środkowo-Wschodniej związany z nowymi połączeniami, wysokich cen benzyny i przewagi kolei nad ruchem drogowym jako transportu ekologicznego, a także migracji obywateli Ukrainy i Białorusi, którzy znacząco wpłynęli na strukturę demograficzną RP i często wybierają transport zbiorowy – zaznaczył Marcin Horała.
Wzrost atrakcyjności kolei i wzrost liczby pasażerów wpisują się w priorytety Unii Europejskiej związane z ochroną środowiska naturalnego i promowaniem transportu niskoemisyjnego. Komisja Europejska apeluje, by do 2030 r. regularny transport zbiorowy do 500 km był neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Kolejowy projekt CPK, obejmujący całą Polskę, idealnie wpisuje się więc w „zielone” plany Brukseli.
Welconomy Forum in Toruń to miejsce spotkań przedstawicieli świata polityki, biznesu, nauki oraz samorządowców. Odbywa się cyklicznie od 1994 r. Początkowo w Międzyzdrojach, potem w Ciechocinku, a od 2008 roku w Toruniu.

Skomentuj artykuł: