Większość magazynów miejskich w stolicy, ale nowe inwestycje to głównie regiony

Rozwój e-commerce w pandemii sprzyja nowym inwestycjom na rynku magazynowym. Popyt widać także na mniejsze miejskie magazyny, które łączą funkcję magazynową z biurową oraz magazyny ostatniej mili. W całym kraju w budowie jest ponad 201 tys. mkw. takich przestrzeni, z czego aż 81% w regionach - wynika z danych międzynarodowej firmy doradczej CBRE.

Obecnie spośród niemal 724 tys. mkw. wszystkich magazynów w Polsce ponad trzy czwarte znajduje się w regionie warszawskim. Prognozy CBRE wskazują, że te proporcje mogą niedługo ulec zmianie.

- Dotychczas inwestycje w magazyny miejskie dotyczyły w największym stopniu Warszawy i okolic. W pandemii, gdy magazyny w dobrych lokalizacjach były na wagę złota, inwestorzy zaczęli dostrzegać ogromny potencjał, jaki drzemie w pozostałych miastach w kraju. W efekcie mamy dziś prawdziwy boom na regionalnym rynku typowo miejskich obiektów, zlokalizowanych w miastach lub na ich obrzeżach. Budują się nie tylko magazyny tzw. ostatniej mili, ale także „small business unit”, czyli obiekty, które łączą funkcje biurowe z magazynowymi. To formaty, które świetnie wpisują się w potrzeby czasów pandemii, łącząc różne funkcje ważne dla pracowników oraz umożliwiając sprawne dostawy i zwrot produktów, co z kolei jest kluczowe dla klientów - mówi Beata Hryniewska, szefowa działu powierzchni magazynowych i logistyki w CBRE.

Obecnie w kraju znajduje się prawie 724 tys. mkw. magazynów miejskich, w tym magazynów tzw. ostatniej mili oraz magazynów z modułami poniżej 1 tys. mkw., które z reguły nie przekraczają 10 tys. mkw. całkowitej powierzchni i posiadają znaczący udział biur w całej przestrzeni. Ponad 555 tys. mkw. wszystkich magazynów, czyli więcej niż trzy czwarte, znajduje się w regionie warszawskim.

Obecnie w trakcie budowy znajduje się 201 tys. mkw. magazynów. Spośród wszystkich nowych inwestycji w Warszawie w budowie jest tylko 37,5 tys. mkw. Natomiast w pozostałych częściach kraju powstaje prawie 164 tys. mkw. magazynów, co stanowi aż 81% wszystkich takich inwestycji.

- Magazynów miejskich wciąż brakuje w kraju, szczególnie w okolicach największych aglomeracji. Ich rozwój wymuszają też zmiany na rynku e-commerce. Zakupy internetowe rosną, konkurencja jest coraz większa, a klienci mają coraz wyższe wymagania. Z naszych ostatnich badań wynika, że ponad połowa konsumentów nie chce czekać na przesyłkę dłużej niż dwa dni, a 15% oczekuje, że będzie miało ją w domu już następnego dnia po zakupie. Tak szybką dostawę może umożliwić tylko świetna logistyka, której podstawą są właśnie małe nowoczesne magazyny, zlokalizowane w miastach lub na ich obrzeżach - mówi Beata Hryniewska.

Źródło

Skomentuj artykuł: