Wyłudzenia danych są coraz częstsze. Czy wiemy, jak się chronić?

51 proc. Polaków przyznała, że nie zna usług chroniących przed próbą wyłudzenia ich danych i z nich nie korzystała – wynika z badania dla Biura Informacji Kredytowej. BIK - w ramach akcji społecznej - bezpłatnie udostępnia usługę, która ma ostrzegać, gdy ktoś próbuje wziąć kredyt na nasze dane.

Aleksandra Stankiewicz-Billewicz z BIK zwróciła uwagę, że ograniczenia związane z pandemią sprawiły, że zakupy czy transakcje płatnicze online robią także osoby, które nie były do tego przyzwyczajone.

- To na ich dane czyhają przestępcy, licząc na ludzki błąd, brak doświadczenia i wiedzy jak chronić swoje dane - zaznaczyła w rozmowie z PAP.

Jak wynika z kwietniowego badania przeprowadzonego na zlecenie BIK przez firmę Maison & Partners, zwiększonemu użytkowaniu internetu nie towarzyszy zainteresowanie usługami prewencyjnymi w celu ochrony swoich danych w sieci. Ponad połowa osób (51 proc.) przyznała, że w ogóle nie zna żadnych usług ochronnych i nigdy z nich nie korzystała.

By chronić klientów przez wyłudzeniami, BIK uruchomił społeczną akcję "Alerty BIK za 0 złotych przez 3 miesiące". Jak wyjaśniła Stankiewicz-Billewicz, to narzędzie, które ostrzeże nas przed próbą wyłudzenia kredytu przez oszusta posługującego się naszymi danymi. W Alercie podana jest m.in. data zdarzenia i nazwa instytucji, która pyta o dane klienta.

- Gdy aktywujemy tę usługę dostaniemy powiadomienie SMS-owe lub e-mail w momencie, gdy w BIK pojawi się zapytanie o naszą historię kredytową, co jest standardowym elementem procesu kredytowego i pożyczkowego

 - wyjaśniła Stankiewicz-Billewicz. Jeśli klient sam nie składał żadnych wniosków o kredyt, nie kupował nic na raty ani nie poręczał kredytu, to pojawienie się ostrzeżenia może oznaczać, że ktoś próbuje wziąć kredyt na jego dane.

Ekspertka wyjaśniła, że z Grupą BIK współpracuje sektor bankowy, największe firmy pożyczkowe oraz kluczowi dostawcy usług – firmy telekomunikacyjne, leasingowe, faktoringowe.

- Klient dowie się więc nie tylko o próbie wyłudzenia kredytu lub pożyczki na jego dane, ale też o próbie podpisania umowy, np. z firmą telekomunikacyjną na zakup drogiego telefonu z abonamentem - dodała.

Jak podkreślił cytowany w czwartkowym komunikacie dr Maciej Kawecki, dziekan Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie, pandemia koronawirusa spotęgowała liczbę wszelkich form naruszeń naszych praw w sieci.

- Większość z nich finalnie wiąże się z negatywnymi skutkami finansowymi dla samego pokrzywdzone­go - zaznaczył.

Dodał, że wiąże się to z liczbą użytkowników internetu. Podkreślił, że im więcej z nas korzysta z sieci, tym więcej pada ofiarą jej nieszczelności.

- Po raz pierwszy w historii ludzkości ponad 25 proc. społeczności globalnej jest online. O ile walka z przestępczością internetową była dla nas parę miesięcy temu dużym wyzwaniem, tak dzisiaj jest wyzwaniem wręcz cywilizacyjnym – ocenił dr Kawecki.

Jak wskazują autorzy badania BIK respondentów niepokoi to, że ich dane są obecnie narażone bardziej niż zwykle na wykorzystanie przez hakerów. Jednocześnie "nie widać u nich zmiany postaw w zakresie wykorzystania środków zaradczych".

Badanie „Obawy Polaków – wyłudzenia a ochrona, 2020”, wykonała na zlecenie BIK firma Maison & Partners, metodą CAWI na próbie 1098 osób w wieku powyżej 18 lat; sondaż przeprowadzono 28 kwietnia 2020 r.

Źródło

Skomentuj artykuł: