Zachowania konsumentów kształtują rynek powierzchni handlowych

Według najnowszego raportu Trends Radar firmy doradczej Cushman & Wakefield, ponad 50% polskich konsumentów spodziewa się, że ich styl życia będzie ewoluował i stanie się skromniejszy.

Na trend ten wskazuje już teraz spadający wskaźnik sprzedaży detalicznej, który w 2023 r. wynieść ok. 5,0%. Czasy szczuplejszych budżetów zakupowych paradoksalnie stanowi szansę rozwoju dla części rynku handlowego i wcale nie chodzi tutaj tylko o segment value, ale również producentów kosmetyków czy marki modowe. Długofalowo natomiast, na znaczeniu mogą zyskiwać koncepty i działania wpisujące się w strategie zrównoważonego rozwoju.  

- Nieruchomości handlowe są tym sektorem, który w ostatnich kilku latach musiał przynajmniej kilkukrotnie redefiniować sposób działania. Rozkwit parków handlowych, pandemia, bum na zakupy online, bardzo duże zainteresowanie klientów ofertą sklepów z kategorii Home & Deco oraz DIY, a także rosnące znaczenie trendu eko – te czynniki bardzo wyraźnie przemodelowały strategie biznesowe wielu najemców, deweloperów i właścicieli obiektów handlowych. Obecna sytuacja wynikająca z inflacji, wysokich kosztów kredytów hipotecznych i spadku sprzedaży mieszkań na pewno nie jest odpowiednim momentem na wzięcie oddechu. To kolejny impuls, aby przystosować się do pełnej wyzwań rzeczywistości – tłumaczy Ewa Derkatka-Chilewicz, Associate Director, Consulting& Research w C&W.

- W okresie ograniczania wydatków następuje polaryzacja postaw zakupowych i wzrasta popularność marek oferujących artykuły dla mniej zamożnego klienta. To z kolei przekłada się na dalszy rozwój sieci tzw. value retailers, np. Action, Dealz, TEDi czy Pepco, których ekspansja jest dodatkowo wzmacniana dzięki ofensywie parków handlowych. Z drugiej jednak strony, adresaci produktów premium nie ograniczają wydatków, co znajduje potwierdzenie w podpisanych umowach najmu – komentuje ekspertka.

- Paradoksalnie czas dekoniunktury może wywołać tzw. efekt czerwonej szminki, kiedy rośnie zainteresowanie luksusowymi kosmetykami czy akcesoriami modowymi. Za tym zjawiskiem stoi między innymi chęć podkreślenia swojego poziomu życia, ale również fakt, że produkty znajdujące się w zasięgu naszej ręki, na przykład kosmetyki to relatywnie łatwa strategia na poprawę samopoczucia – dodaje Ada Budynek, Leasing Team Manager w C&W.

Sieci budowlane i DIY oraz salony meblowe były bez wątpienia tą kategorią sklepów, która w pandemii nie zmniejszyła tempa rozwoju, a wręcz przeciwnie – notowała wzrosty sprzedaży. Po kilkunastu bardzo intensywnych miesiącach, kiedy wielu Polaków dostosowywało swoje domy do trybu home office, przyszedł jednak czas na stabilizację.

- Załamanie na rynku mieszkań może doprowadzić do krótkoterminowych wahań, jeśli chodzi o wskaźniki sprzedaży sieci budowlanych, jednak nie powinno mieć to wpływu na długoterminowe planu rozwoju i ekspansji dużych graczy. Dla przykładu, w ostatnich dniach Black Red White otworzył swój kolejny sklep w Polsce, tym razem decydując się na Homepark Janki. Z kolei w październiku ubiegłego roku w tym samym centrum swój salon uruchomiła marka Dekoria – komentuje Michał Masztakowski, Leasing Team Manager w  C&W.

Mimo że ubiegły rok potwierdził mocną pozycję centrów handlowych na rynku, to długoterminowo niektóre z tych obiektów będą wymagać poważnych zmian, przeformatowania lub korekty funkcji. Wzrost wskaźnika pustostanów może prowadzić też do większej otwartości wynajmujących na najemców o niższym profilu, co przełoży się na zmiany w pozycjonowaniu nieruchomości.

- Perspektywicznym kierunkiem dla rozwoju portfela najemców, oprócz marek value, stają się na przykład sklepy z odzieżą z tzw. drugiej ręki. Nic w tym dziwnego – polscy konsumenci są coraz bardziej świadomą kategorią klientów, którzy chcą kupować w sposób zrównoważony. Nie uchodzi to też uwadze dużych rynkowych graczy, jak Levi’s czy COS, którzy otwierają własne sklepy z odzieżą używaną. Długofalowo, strategie związane ze zrównoważonym rozwojem powinny znaleźć odzwierciedlenie w każdym aspekcie funkcjonowania obiektu handlowego – podsumowuje Ada Budynek, Leasing Team Manager w C&W.

Źródło

Skomentuj artykuł: