Rzecznik MŚP poprosił administrację skarbową o niekaranie przedsiębiorców przez służby skarbowe przez pierwsze pół roku obowiązywania nowych rozwiązań podatkowych – wynika z listu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Adama Abramowicza do szefowej KAS Magdaleny Rzeczkowskiej.
Wdrożenie zmian podatkowo – składkowych, które wchodzą w życie w styczniu 2022 r., stanowi dla przedsiębiorców z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorców bardzo duże wyzwanie. Dotychczasowe, obowiązujące niekiedy od kilkunastu lat zasady opodatkowania działalności gospodarczej zmieniają się w bardzo znaczącym zakresie. Ustawodawca nie zagwarantował odpowiednio długiego vacatio legis, gwarantującego skuteczne dostosowanie informatycznych systemów rozliczania podatków i składek w firmach i biurach księgowych
Jak wskazano, realnie przedsiębiorcy dostali na dostosowanie się do nowych rozwiązań nieco ponad miesiąc. Dodano również, że stosowanie nowego prawa może być utrudnione z powodu braku objaśnień podatkowych ministra finansów.
W związku z powyższym, zwracam się do Pani Minister z prośbą, aby w okresie dwóch pierwszych kwartałów 2022 r. działania urzędników Krajowej Administracji Skarbowej nakierowane były na objaśnianie i pomoc przedsiębiorcom w praktycznym wdrożeniu nowych przepisów, a w przypadku braku rażącego naruszania przez nich prawa - o upominanie, a nie wymierzanie kar za popełnione błędy czy nieprawidłowości
Jak dodano, z podobną prośbą Abramowicz zwrócił się do KAS, gdy w szybkim terminie wprowadzano system e-toll.
Moja prośba spotykała się wówczas ze zrozumieniem i życzliwością. Urzędnicy KAS i ITD w początkowym okresie koncentrowali się na informacji, wyjaśnianiu, a zamiast karania - pouczali przedsiębiorców. Nie wpłynęła do mnie ani jedna skarga na działania administracji w tym zakresie. System został wdrożony i przynosi już zakładane, pozytywne efekty