Biura przeniosły się do naszych domów. Nie zwalnia to pracodawców od dbania o podwładnych

Według danych ZUS, w minionym roku Polacy spędzili ponad 256 mln dni na zwolnieniach chorobowych – średnio każdy pracownik przebywał na L4 przez około 16 dni. Szwankuje nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Wzrosły zaburzenia związane z regularnym, zdrowym odżywianiem – od wiosny do jesieni 2020 r. 28 proc. Polek i Polaków przytyło. Choć biura przeniosły się do naszych domów, nie zwalnia to pracodawców z dbania o podwładnych. W dobie pandemii wciąż mogą oni oferować benefity wspierające wellbeing pracowników, nawet jeśli pracują oni zdalnie.

Pandemia COVID-19 zmieniła oblicze wielu dziedzin gospodarki i codziennego życia. Od ponad roku pracownicy na całym świecie poznają uroki i bolączki pracy zdalnej. Zmienia się także piramida ich potrzeb w zakresie świadczeń pozapłacowych – na znaczeniu straciły benefity związane m.in. ze sportem, kulturą czy stacjonarną nauką języków obcych. Jak zatem zadbać o pracownika na home office?

Praca z domu to oszczędności dla firm…

Zgodnie z wyliczeniami Edenred, pracodawca wydawał średnio 1082 PLN  miesięcznie na pracownika, który swoje obowiązki wykonywał w biurze. Najwięcej z tej kwoty pochłaniały m.in. targi i konferencje (27%), szkolenia (24%), spotkania biznesowe i imprezy integracyjne (po 11%). Pozostałe niecałe 30% było pożytkowane na utrzymanie przestrzeni biurowej czy zapewnienie kawy, herbaty, owoców. W wyniku obostrzeń i przymusowej izolacji społecznej, jak również w efekcie przejścia w tryb pracy zdalnej bądź hybrydowej, zdecydowana większość tych wydatków została całkowicie wyeliminowana lub zminimalizowana.

Benefity w dobie pandemii powinny odpowiadać na realne potrzeby pracowników. Przez ostatni rok zauważyliśmy, że świadczenia, które niegdyś cieszyły się ogromną popularnością i były podkreślane przez pracodawców jako wyróżniki ich oferty, straciły na znaczeniu. Nie oznacza to jednak, że ta wyjątkowa sytuacja zwalnia firmy z dbania o dobrostan pracowników. Alarmujące dane o zdrowiu psychicznym Polaków oraz o rosnącym problemie nadwagi sprawiają, że pracodawcy powinni zaadresować te problemy nie tylko ze względów biznesowych, ale też jako element odpowiedzialności społecznej. Część z tych środków, które wcześniej były przeznaczone na pracowników pracujących w biurach i zakładach można wykorzystać na świadczenia dla pracowników zdalnych, np. jako dofinansowanie wyżywienia (karty lunchowe na posiłki z dostawą do domu), dopłatę do wyposażenia domowego biura czy zdalnych szkoleń

komentuje Sylwia Bilska, General Manager, Edenred Polska.

… i nowe wyzwania dla pracowników

Nagła konieczność przejścia w tryb pracy zdalnej, pomimo licznych atutów, u wielu wywołała szereg negatywnych zjawisk: obawa przed zwolnieniem z pracy, lęk przed utratą zdrowia lub życia, niedogodności związane z home office, niepewna przyszłość, przymusowa izolacja. Obija się to na naszym zdrowiu, kondycji i samopoczuciu.

Od kilku lat liczba zwolnień lekarskich i dni absencji chorobowej utrzymują się na bardzo wysokim poziomie. Według danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w 2018 roku liczba dni, które Polacy spędzili na L4 wyniosła 243,6 mln. Rok później – 238,8 mln, z czego ponad 20 mln dni dotyczyło zaburzeń psychicznych, a w 2020 roku padł rekord – rodacy spędzili ponad 256 mln dni na zwolnieniach chorobowych. To o 20% więcej niż w 2014 roku .

Zdrowe nawyki mogą obniżyć poziom nieobecności w pracy

Absencja chorobowa, szczególnie jeśli dotyczy więcej niż jednego pracownika i trwa przez dłuższy czas, może przynieść straty w firmie. Zasiłki chorobowe pracowników na zwolnieniach lekarskich kosztują ok. 20 mld zł rocznie, z czego pracodawcy płacą blisko 7 mld zł . Do tego dochodzą wydatki związane ze znalezieniem zastępstwa, wypłatą nadgodzin dla osób, które przejęły obowiązki pracowników na L4 oraz straty wynikające z niedotrzymania umów, terminów, zobowiązań.

Zgodnie z wynikami ogólnopolskiego badania Wellbeing Indicator z 2019 roku, absencja zatrudnionych, którzy dbają o zdrowe nawyki obniża się o 27 proc. Co więcej, zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna czy wysypianie się podnosi produktywność pracowników o 25 proc . Pracodawcy, którzy chcą zadbać o dobrostan swoich podwładnych, mogą korzystać z gotowych, dostępnych na rynku rozwiązań, np. wspomnianych wcześniej kart lunchowych czy sportowych

mówi Bilska.

Pandemia stresuje – nie śpimy, zamartwiamy się i tyjemy

Jak wynika z badania „Zdrowie psychiczne w czasie pandemii Covid-19” przeprowadzonego w 2020 roku naukowców Uniwersytetu Warszawskiego – aż 71 proc. badanych ma problemy ze snem, odczuwa niepokój, nadmiernie koncentruje się na sytuacji związanej z pandemią – są to objawy zaburzenia adaptacyjnego. Blisko 2/3 ankietowanych boi się o przyszłość – prawie 1/4 z nich martwi się o sytuację zawodową, finansową oraz zdrowie. Co więcej, wykonywanie codziennych zadań oraz obciążenie związane z pracą są silnymi stresorami dla blisko 70 proc. badanych .

Ciągły stres, zaburzenia snu, siedzący tryb pracy, ograniczone możliwości korzystania z obiektów sportowych, niewłaściwa dieta – wszystkie te czynniki sprzyjają przybieraniu na wadze. Z obliczeń Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka SGGW wynika, że Polacy tyją średnio pół kilograma tygodniowo. Z raportu Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego (PZH) wynika, że od wiosny do jesieni 2020 r. 28 proc. Polek i Polaków przybrało na wadze. Problem ten najczęściej dotyczy mężczyzn w wieku 20-44 lata oraz kobiet w wieku 45-64 lata. Nadprogramowe kilogramy to zmora osób lepiej wykształconych.

Firmy, które wcześniej oferowały dostęp do zdrowej żywności, np. w ramach owocowych wtorków, piątkowych happy hours czy zapewniały możliwość korzystania z zakładowej stołówki, często nie mają świadomości, że działania wspierające zdrowie i wellbeing podwładnych mogą dopasować do potrzeb pracowników zdalnych i nowej, postpandemicznej rzeczywistości

podsumowuje Sylwia Bilska.

Praca zdalna zostanie z nami na dłużej. Firmy, mając na względzie przyszłość biznesu, który w dużej mierze zależy od poziomu motywacji, efektywności i produktywności zespołu, powinny iść z duchem czasu i oferować rozwiązania adresujące konkretne potrzeby i wyzwania, z którymi mierzą się obecnie pracownicy. Odpowiednio dobrane świadczenia pozapłacowe mogą z powodzeniem wspierać osoby pracujące z domu.

Źródło

Skomentuj artykuł: