Co dalej z promem dla PŻM?

Prace przy budowie pierwszego promu dla PŻM są zaawansowane, możliwe jest, że w trzecim kwartale 2023 r. nastąpi wodowanie kadłuba, potem rozpoczną się prace wykończeniowe - poinformował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Pod koniec października ub.r. Gróbarczyk przekazał w mediach społecznościowych, że w Gdańsku rozpoczęło się cięcie blach pod budowę promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Wcześniej wiceminister informował PAP, że budowa pierwszej jednostki miała ruszyć w 2022 r.

Przedstawiciel resortu infrastruktury pytany przez Polską Agencję Prasową o postępy realizacji tej inwestycji przekazał, że prace są zaawansowane i można się spodziewać, iż w trzecim kwartale 2023 r. nastąpi wodowanie kadłuba pierwszej jednostki.

- Po zaawansowaniu prac w zakresie budowy poszczególnych sekcji prawdopodobnie w trzecim kwartale tego roku będzie wodowany cały kadłub. Potem rozpoczną się prace wykończeniowe na jednostce

powiedział wiceminister infrastruktury.

Gróbarczyk podkreślił, że pierwsza jednostka - zgodnie z przyjętym harmonogramem - ma być oddana na przełomie 2024 i 2025 r.

Umowa na budowę promów została zawarta w listopadzie 2021 r., a w grudniu tamtego roku spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania - w tym 650 mln zł od Skarbu Państwa, który objął nowe udziały w spółce Polskie Promy; pozostała kwota to finansowanie dłużne dla spółki.

Kontrakt przewiduje opcję trzy plus jeden, czyli budowę trzech promów i ewentualnie czwartego. Wiceminister Gróbarczyk dopytywany o ewentualną rewizję projektu podkreślił, że się on nie zmienił.

- Naszym celem jest realizacja kontraktu w obecnej formie, czyli trzy plus jeden - dodał.

Odbiorcą pierwszego i trzeciego promu ma być PŻM, drugiego - PŻB. Promy będą budowane dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM, przez Gdańską Stocznię Remontową im. Józefa Piłsudskiego w Gdańsku za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax Sp. z o.o.

Każdy z planowanych promów typu ro-pax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. 

Źródło

Skomentuj artykuł: