Co trzecia osoba w Polsce nie ma maila. Ale gonimy Europę

Aż 35% Polaków nie korzysta z poczty elektronicznej – wynika z danych Eurostatu. Oznacza to, że co trzeci obywatel nie może korzystać z wielu usług online.

Dania, Islandia, Norwegia, tak wygląda podium krajów, których mieszkańcy najczęściej korzystają z poczty elektronicznej. Na liście państw, w których z e-mali korzysta co najmniej 90% społeczeństwa znalazły się też: Holandia, Szwecja, Finlandia. Tabelę zamykają Kosowo (29%), Turcja (34%) oraz Bośnia i Hercegowina (37%),

Poniżej średniej

Polska z wynikiem 65% znajduje się nie tylko za liderami, ale także poza unijną średnią wynoszącą 73%. Znacząco wyprzedzają nas Czesi (82%), Węgrzy, Litwini (72%) czy Słowacy (71%). Co ciekawe, liczba osób korzystających z poczty elektronicznej w Polsce jest niższa niż suma wszystkich internautów w Polsce (ponad 83%). Powodem niekorzystania z e-maila nie jest więc brak dostępu do sieci.

To nie przypadek, że na rynkach rozwiniętych liczba osób korzystających z poczty elektronicznej jest najwyższa. Dostęp do maila to istotny wskaźnik cyfryzacji społeczeństwa. Nie mając konta pocztowego trudno przecież skorzystać nie tylko z usług w chmurze obliczeniowej, ale także zakupów online, bankowości elektronicznej, e-usług w urzędach, czy mediów społecznościowych. Utrudniony jest dostęp do edukacji czy szczepień, bo nawet rejestracja w ramach Narodowego Programu Szczepień przebiega w dużej mierze z wykorzystaniem maili. De facto można powiedzieć, że co trzeci Polak jest w jakiejś mierze pozbawiony dostępu do wielu usług i udogodnień

zwraca uwagę Katarzyna Garbaciak z EmailLabs, firmy, która oferuje infrastrukturę emailową do wysyłki wiadomości transakcyjnych i marketingowych.

Mail bardziej popularny niż social media

Pocieszające jest to, że w ciągu 5 lat liczba osób korzystających z poczty elektronicznej w Polsce wzrosła o 11% - to znacznie więcej niż u naszych sąsiadów – Słowaków (4%) czy Czechów (6%). Warto też dodać, że z komunikacji mailowej korzystamy częściej niż z rozmów video czy mediów społecznościowych.

E-commerce nigdy nie rozwijał się tak szybko jak obecnie. Pandemia sprawiła, że do sieci przeniosło się nie tylko wiele firm, ale zaczęliśmy też w większym stopniu korzystać online także z edukacji czy rozrywki. Brak dostępu do poczty elektronicznej będzie pogłębiał różnice społeczne – osoby, które korzystają z poczty elektronicznej mają więcej możliwości – dostęp do tańszych ofert, rabatów i usług. Mimo rosnącej popularności mediów społecznościowych, to wciąż podstawowy kanał komunikacji w cyfrowej przestrzeni

przekonuje Katarzyna Garbaciak.

Szacuje się, że z poczty elektronicznej korzysta na świecie 4 mld osób. Do 2025 r. wartość ta może wzrosnąć nawet o kolejne 600 milionów.

Źródło

Skomentuj artykuł: