Trasa S10 łącząca Bydgoszcz z Toruniem podniesie komfort życia mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego; poprawi się też skomunikowanie Bydgoszczy z A1 - powiedział dzisiaj w Toruniu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Budujemy ponad 1400 km dróg - dodał.
Jak poinformował Adamczyk na konferencji prasowej, ogłoszono już przetargi na realizację wszystkich odcinków drogi ekspresowej S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem. Cała trasa będzie miała około 50 km. Rozpoczęcie prac budowlanych jest planowane w 2023 r., a udostępnienie drogi do ruchu w 2026 r.
Adamczyk wskazał, że trasa S10 łącząca Bydgoszcz z Toruniem podniesie komfort życia mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego. Jak mówił, poprawie ulegnie m.in. skomunikowanie Bydgoszczy z autostradą A1, a także Torunia z portem lotniczym w Bydgoszczy i drogą ekspresową S5.
Według Adamczyka "droga S10 między Toruniem a Bydgoszczą, a potem dalej w kierunku Warszawy i dalej w kierunku Szczecina, to jeden z głównych korytarzy komunikacyjnych dla naszego kraju".
- Droga ta jest potrzebna, bo musimy zapewnić bezpieczną komunikację drogową, przewidywalne i komfortowe podróżowanie
Jego zdaniem, "tak wygląda nowy ład".
- Inwestycje, inwestycje i jeszcze raz inwestycje, które są motorem gospodarki, wypełniają do niedawna pustą plamę, w znacznej mierze wypełniają puste obszary wykluczenia komunikacyjnego - mówił Adamczyk.
- Dzisiaj na drogach krajowych budujemy ponad 1400 km dróg, szczególnie dróg szybkiego ruchu. To ponad 110 budów. To miliardy złotych wprzęgnięte w realizację strategicznego planu rządów PiS, a tym strategicznym planem jest dostępność komunikacyjna w kraju
Jak wskazał, w sprawie budowy drogi S10 ogłoszone są już przetargi, przewidziany jest czas realizacji. Jak mówił, trudności przy realizacji tej inwestycji przechodzą do historii.
- Wszystko, co teraz się wydarzy, jest przewidywalne - ocenił Adamczyk.
Szef Stałego Komitetu Rady Ministrów Łukasz Schreiber wskazał, że S10 to droga, "na którą tak bardzo czekają mieszkańcy całego województwa kujawsko-pomorskiego, mieszkańcy Bydgoszczy".
- To jest droga najbardziej oczekiwana, to jest inwestycja, która cieszyła się - myślę - przez wszystkich mieszkańców największym zainteresowaniem - powiedział.
Jak przekazało Ministerstwo Infrastruktury w komunikacie, droga ekspresowa S10 stanowi jedno z głównych połączeń drogowych w Polsce i jest elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Docelowo połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń oraz Płońsk z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Będzie więc najszybszą trasą łączącą Szczecin z Warszawą. Dzięki wybudowaniu S10 ruch tranzytowy z mocno obciążonej drogi krajowej nr 10 zostanie przeniesiony na nowoczesną drogę szybkiego ruchu.
Resort przypomniał, że trasa pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem była pierwotnie planowana do wykonania w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. "Skierowanie S10 do realizacji w formule +Projektuj i buduj+ jest możliwe dzięki decyzji rządu z czerwca 2020 r. o przeznaczeniu dodatkowo ponad 21 mld zł na inwestycje z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023" - napisano.
Budowa S10 Bydgoszcz Toruń została podzielona na 4 odcinki realizacyjne: Bydgoszcz Południe – Emilianowo; Emilianowo – Solec; Solec – Toruń Zachód; Toruń Zachód – Toruń Południe.
W ramach odcinka Bydgoszcz Południe – Emilianowo, o długości ok. 9 km, zostanie wybudowany węzeł Emilianowo, dwa miejsca obsługi podróżnych oraz nastąpi rozbudowa ok. 5 km odcinka drogi krajowej nr 25, na którym powstaną dwa nowe węzły – Zielona i Brzoza. Budowa węzła Emilianowo zapewni dojazd do planowanego terminala kontenerowego oraz do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego.
Budowa odcinka Emilianowo – Solec, o długości ok. 8,5 km, zakłada wykonie obwodu utrzymania drogi oraz nowego węzła Makowiska. Trasa zapewni szybkie połączenie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego z Solcem Kujawskim.
W ramach budowy ok. 21-kilometrowego odcinka Solec – Toruń Zachód powstaną m.in. nowe przejście dla zwierząt dużych nad drogą i torami kolejowymi oraz dwa miejsca obsługi podróżnych w okolicy Cierpic.
Z kolei realizacja odcinka Toruń Zachód – Toruń Południe, o długości ok. 12 km, zakłada budowę dwóch nowych węzłów Podgórz oraz Toruń Czerniewice, które ułatwią kierowcom wjazd na S10 oraz A1 z drogi krajowej nr 91. Odcinek rozpocznie się na wschód od istniejącego węzła Toruń Zachód i będzie prowadzić w znacznej mierze śladem pasa rezerwowego, pozostawionego przed laty przy budowie południowej obwodnicy Torunia w ciągu drogi S10.