Covid uderzy w ubezpieczycieli? Sprzedano mniej nowych aut

Już od dawna niemal każdy kolejny rok przynosił rekordy dotyczące liczby sprzedanych polis OC dla kierowców, a także ubezpieczeń autocasco. W 2020 r. spadła liczba zarejestrowanych samochodów w Europie. Statystyki mówią, że w Polsce sprzedano o 23 proc. mniej nowych samochodów. Jak wygląda sytuacja ubezpieczycieli?

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) podawało w styczniu, że rejestracja nowych samochodów w Europie spadła o 23,7%, czyli około 3 miliony pojazdów, do 9,9 miliona sztuk, częściowo z powodu blokad COVID-19 i innych ograniczeń mających na celu powstrzymanie wirusa.

Jak się okazuje, kryzys związany z koronawirusem skutkował spadkiem ubiegłorocznej sprzedaży nowych samochodów w Polsce o około 130 000 (czyli o 23%) względem 2019 roku. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl sprawdzili, czy ta zmiana jest ważna z punktu widzenia krajowych ubezpieczycieli.

Ze wstępnych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że w całym 2020 r. zarejestrowano w Polsce 428 347 nowych aut osobowych. Oznacza to spadek o 127 251 w stosunku do poprzedniego roku.

Praktycznie każdy właściciel nowego auta kupuje od razu obowiązkowe ubezpieczenie OC. Często decyduje się on także na cały pakiet OC + AC.

Można zatem założyć, że w razie utrzymania sprzedaży nowych aut na poziomie z 2019 r. krajowe firmy ubezpieczeniowe sprzedałyby o 125 000 - 130 000 więcej ubezpieczeń OC

mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Aby przekonać się o tym, czy powyższa utracona sprzedaż jest bardzo znacząca dla ubezpieczycieli należy sprawdzić, jak duży jest cały rynek OC. Nie ma jeszcze pełnych danych za 2020 r., natomiast Komisja Nadzoru Finansowego podała, że od 1 stycznia do 30 września 2020 r. ubezpieczyciele w Polsce sprzedali ponad 21,5 miliona polis OC. W całym 2019 r. sprzedano natomiast ponad 28 milionów obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych.

Jeżeli porównamy potencjalny spadek liczby sprzedanych OC dla właścicieli nowych samochodów osobowych (ok. 0,13 mln) oraz roczną sprzedaż takich ubezpieczeń (ok. 28,0 mln umów), to wydaje się, że gorsze wyniki sprzedaży nowych aut nie miały dużego znaczenia dla ubezpieczycieli w kontekście OC.

Co roku sprzedaje się około 7 milionów polis AC.

Wpływ spadku sprzedaży nowych aut na rynek autocasco był nieco większy niż w przypadku OC

zaznacza Paweł Kuczyński, prezes Ubea.pl.

Nadal jednak nie miał on bardzo istotnego przełożenia na sytuację ubezpieczycieli

dodaje.

Skomentuj artykuł: