15 lipca 2021 r. Komisja Europejska ogłosiła wyniki ostatniego konkursu z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w obszarze transportu w perspektywie 2014-2020. Na realizację strategicznych projektów kolejowych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego przeznaczono ponad 108 mln zł dofinansowania. Jest to największa przyznana kwota w całej Unii Europejskiej, która stanowi również ponad połowę środków dla naszego kraju (212,1 mln zł) - podaje Ministerstwo Infrastruktury.
Fundusze w ramach instrumentu CEF służą do finansowania projektów infrastrukturalnych dotyczących transportu, energetyki i telekomunikacji. Wnioski o środki z dodatkowej puli, tzw. CEF Reflow, na łączną kwotę ok. 365,5 mln zł. złożyły cztery podmioty z Polski: Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe, Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Pomorska Kolej Metropolitalna.
– To doskonała wiadomość dla Polski i realizacji inwestycji kolejowych towarzyszących Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu. Konkurencja w ramach CEF Reflow była bardzo duża, więc decyzja Komisji Europejskiej dodatkowo podkreśliła wagę projektów CPK. Interpretujemy te wyniki jako sygnał z UE, że to inwestycja wiarygodna, potrzebna i dobrze przygotowana. Na dwie zgłoszone inwestycje CPK trafi w sumie ponad połowa puli krajowej i największa część środków dostępnych dla krajów Unii. To pokazuje czarno na białym, że za granicą istnieje świadomość, jak istotny jest to projekt dla całej Europy Środkowo-Wschodniej
Dofinansowanie zostało przyznane dla dwóch inwestycji. Pierwszą z nich są prace projektowe dla tunelu dalekobieżnego Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi. Szacowana wartość tego projektu to 119 mln zł, a wysokość dofinansowania z UE wynosi 59,4 mln zł. Spółka jest w przededniu podpisania umowy z wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę w przetargu. Druga inwestycja dotyczy prac studialnych dla odcinka KDP między Warszawą i Poznaniem. Budżet całego przedsięwzięcia to blisko 99 mln zł, z czego kwota dofinansowania stanowi 49,5 mln zł. Dla fragmentu odcinka Warszawa - Łódź opracowywane jest studium wykonalności.
Komisja Europejska oceniła aplikacje CPK najwyżej spośród wszystkich zgłoszonych polskich projektów, rekomendując pełną kwotę wsparcia wnioskowaną przez spółkę. Podczas posiedzenia Komitetu CEF propozycja KE została zatwierdzona przez państwa członkowskie. Następnym krokiem będzie podpisanie dwóch umów o udzielenie dotacji.
Po uruchomieniu kolejnych środków w ramach nowego instrumentu Łącząc Europę – CEF2 z nowej perspektywy Unii Europejskiej na lata 2021-2027, CPK planuje złożyć wnioski o dofinansowanie na łączną kwotę ponad 2,25 mld zł. Unijne fundusze mają być przeznaczone m.in. na kolejowe prace projektowe dla węzła CPK, na roboty budowlane w tunelu dalekobieżnym KDP w Łodzi oraz na wykonanie projektów odcinków KDP z Łodzi do Wrocławia i z Sieradza do Poznania.
Dotychczas spółka CPK pozyskała w ramach unijnego instrumentu CEF prawie 8 mln zł dofinansowania na prace przygotowawcze do budowy linii kolejowej w rejonie Jastrzębia-Zdroju, czyli fragmentu trasy Katowice - Ostrawa. KE dofinansowuje też współpracę z SNCF (koleje francuskie) w sprawie standardów technicznych dla kolei dużych prędkości oraz wdrażania systemu KDP.