W tym tygodniu ma nastąpić inauguracja współpracy spółki CPK z konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold, które zaprojektuje terminal i dworzec kolejowy przyszłego lotniska - poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Wszystkie etapy procesu inwestycyjnego są realizowane - zapewnił.
"W tym tygodniu nastąpi inauguracja współpracy spółki Centralny Port Komunikacyjny z konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold" - przekazał wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Przypomniał, że oferta konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold była najkorzystniejsza w postępowaniu na projekt terminala i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym CPK.
Pod koniec października oferta konsorcjum okazała się najkorzystniejsza w postępowaniu na projektanta generalnego CPK. Spółka tłumaczyła, że wybrała projektanta z doświadczeniem m.in. przy projektowaniu lotnisk hubowych Chek Lap Kok Hong Kong, Beijing Capital a także Londyn-Stansted, Panama-Tocumen, New Doha International, Kuwait International i innych, które pozwoli mu zaprojektować lotnisko przesiadkowe wraz z węzłem transportowym o skali niespotykanej wcześniej w Polsce.
Wiceminister Horała zapewnił, że kolejne etapy procesu inwestycyjnego CPK realizowane są zgodnie z harmonogramem. "Trwają rozmowy z inwestorami, postępują inwestycje kolejowe" - dodał.
Pełnomocnik rządu odniósł się do informacji Wprost.pl, który powołując się na swojego informatora napisał, że "nie będzie kontynuacji programu inwestycji strategicznych. Powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego stoi pod znakiem zapytania". Według portalu polityk z otoczenia prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego miał przekazać, że szef PiS kazał szukać oszczędności we wszystkich ministerstwach poza Ministerstwem Obrony Narodowej oraz resortem pracy i polityki społecznej
"Bardzo ciężko się komentuje doniesienie medialne z jednego źródła anonimowego. Ta wiadomość nie ma żadnej wagi, żadnej mocy, żadnego potwierdzenia. Nie ma co komentować, bo nie ma tematu" - przekazał Horała.
Centralny Port Komunikacyjny ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
W ramach projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
CPK planuje w 2023 r. rozpocząć pierwsze przygotowawcze prace budowlane na terenie projektowanego lotniska.