W marcu i kwietniu 2022 roku firma badawcza Coleman Parkes Research na zlecenie firmy Allot przeprowadziła badanie na reprezentatywnej grupie 500 Polaków (posiadających telefony komórkowe) na temat tego, jak zmieniło się ich poczucie bezpieczeństwa w internecie po wybuchu wojny w Ukrainie. Celem badania było także ustalenie, czy Polacy przedsięwzięli lub planują przedsięwziąć jakieś dodatkowe kroki, aby lepiej chronić się podczas korzystania z internetu. Wniosek:wojna drastycznie zwiększyła nasze obawy o cyberbezpieczeństwo
Wybuch wojny w Ukrainie zwiększył nasze obawy o bezpieczeństwo w internecie. Większy poziom zagrożenia odczuwa aż 60 proc. Polaków, a ponad połowa uważa, że sytuacja w zakresie cyberbezpieczeństwa jeszcze bardziej się pogorszy w nadchodzących miesiącach. Jednocześnie aż 54 proc. Polaków podjęło dodatkowe kroki, aby zminimalizować zagrożenia podczas korzystania z sieci. Badania pokazały także, że 38 proc. Polaków ocenia poziom zagrożeń w internecie na podobnym poziomie, jak przed wybuchem wojny w Ukrainie, a tylko 3% z nas uważa, że sytuacja w zakresie cyberbezpieczeństwa poprawiła po wybuchu wojny.
Polacy starają się zachować większą ostrożność w internecie i sięgają po dodatkowe narzędzia
Osoby, które podjęły dodatkowe kroki, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo podczas korzystania z interenetu, najczęściej wskazywały na większą ostrożność w odpisywaniu na podejrzane maile i smsy (61%), a także aktywowanie pakietu ochronnego dostarczanego przez ich dostawcę usług internetowych (50%). Z kolei 48% osób deklarowało, że najprawdopodobniej ma już uruchomiony pakiet ochronny od swojego dostawcy internetu, a 31 proc. pobrało i zainstalowało aplikację ochronną samodzielnie.
Większość z nam uważa, że najgorsze jest dopiero przed nami
Według badań, aż 54 proc. Polaków przewiduje, że sytuacja w obszarze cyberbezpieczeństwa pogorszy się w najbliższych miesiącach. Z kolei 50% planuje w najbliższym czasie przedsięwziąć dodatkowe kroki, aby zwiększyć swoje cyberbezpieczeństwo podczas korzystania z internetu na telefonach komórkowych i innych urządzeniach podpiętych do sieci.
- Łatwość uruchomienia i dostępność usługi cyberbepieczeństwa wydaje się być kluczowa, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa Polaków w internecie. Wskazują na to odpowiedzi udzielone prze te osoby, które nie zdecydowały się na podjęcie jakichkolwiek dodatkowych kroków, aby zwiększyć swoje cyberbezpieczeństwo. Jako powód tego najczęściej podawali oni, że nie wiedzą, jakie rozwiązania mają zainstalować (51 proc. wskazań) lub że wydaje im się, że już są chronieni przez swojego dostawcę usług internetowych (41%). Wśród kolejnych wskazań znalazły się zbyt wysokie koszty (27%) oraz zbyt duży poziom skomplikowania usług i produktów zapewniających cyberbezpieczeństwo (18%)