W nawiązaniu do tekstu „Uwaga na e-recepty! Tak sieć aptek chce je wykorzystać” z wczorajszego „Dziennika. Gazety Prawnej”, którego fragmenty - za PAP - opublikowały filarybiznesu.pl, sieć aptek Gemini Polska opublikowała oświadczenie.
„Gemini Apps należąca do Gemini Polska oświadcza, że dane osobowe przekazywane przez użytkowników aplikacji receptagemini.pl są przekazywane dobrowolnie, tylko i wyłącznie za zgodą użytkownika w celu świadczenia usług rezerwacji leków w aptekach za pośrednictwem aplikacji. Aplikacja umożliwia także użytkownikowi rezerwację leków bez zakładania konta”
Zaznaczali także, iż „dane osobowe użytkowników nie są przekazywane w procesie rezerwowania leków przez żadną z aptek uczestniczących w aplikacji receptagemini.pl. Aplikacja pozwala użytkownikowi na odczytanie wyłącznie danych dotyczących leków i ważności recepty bez identyfikacji konkretnej osoby. Aplikacja nie odczytuje żadnych innych danych w szczególności, takich jak dane podmiotu leczniczego czy dane osoby wystawiającej e-receptę (lekarza).
Ponadto, według Gemini Polska. „jak jasno wskazuje polityka prywatności usługi w zakresie infrastruktury (przechowywanie danych w chmurze) świadczone są na podstawie zgodnych z RODO umów powierzenia przez światowych liderów w zakresie usług chmurowych o najwyższym poziomie bezpieczeństwa (Microsoft Azure, Amazon Web Services). Zgodnie z zawartymi umowami regionem przechowywania danych osobowych jest region Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Dodatkowo Gemini Apps zabezpiecza dane swoich użytkowników stosując szereg zabezpieczeń technicznych, w tym protokoły silnego szyfrowania. Dane osobowe powierzone do przetwarzania przez Gemini Apps do wyżej wymienionych dostawców chmurowych są odpowiednio szyfrowane a Microsoft Azure oraz Amazon Web Service nie mają wglądu w te dane. Przeprowadzono również analizy ryzyka, ocenę skutków przetwarzania oraz testy bezpieczeństwa aplikacji”.
Co więcej, „aplikacja receptagemini.pl gwarantuje użytkownikom bezpieczeństwo, gdyż znacząco skraca czas przebywania pacjenta w aptece. Osoba rezerwująca leki ma pewność, że odbierze przepisane lekarstwa w danej aptece, bez konieczności odwiedzania kilku aptek w poszukiwaniu leków. Ma to dużą wartość szczególnie w dobie pandemii, gdzie pacjent chce zrealizować swoją potrzebę zdrowotną w jak najkrótszym czasie i w jednym miejscu. Aplikacja nie umożliwia realizacji e-recepty gdyż Gemini Apps nie jest apteką”.
„W naszej infografice skierowanej do Pacjentów aptek wyraźnie zaznaczamy, że po odbiór rezerwacji należy zgłosić się do apteki z e-receptą. Aplikacja wpisuje się w ogólnoświatowy trend wspierany przez Ministerstwo Zdrowia i Ministerstwo Cyfryzacji zwiększania dostępności usług poprzez ich cyfryzację. Teza artykułu wskazująca na nieprawidłowe wykorzystywanie danych pacjentów wprowadza w błąd i działa na szkodę pacjentów, lekarzy jak i całego środowiska farmaceutycznego.”
Odnosząc się do tekstu „Dziennika. Gazety Prawnej” wiceminister zdrowia, Janusz Cieszyński, napisał na Twitterze: „Clickbaitowy tytuł ale artykuł warto przeczytać. Tak samo, jak politykę prywatności apki przed przekazaniem danych o naszym zdrowiu. P.S. Dane w systemie są bezpieczne, a podobny zakres danych apteka miała przed e-receptą z danych refundacyjnych”.