Dla odcinka kolei Warszawa-CPK-Łódź wkrótce wskazany wariant inwestorski

 Inwestycje Centralnego Portu Komunikacyjnego w rejonie Łodzi wkraczają w kolejną fazę. Spółka CPK kompletuje dokumentację do wniosku o decyzję lokalizacyjną dla tunelu dużych prędkości w Łodzi. 

Projektowany tunel dalekobieżny CPK w Łodzi to najbardziej zaawansowana spośród inwestycji CPK. 4-kilometrowy podziemny przejazd posiada już decyzję środowiskową, a od listopada ubiegłego roku wkroczył w fazę projektowania. W pierwszej połowie marca spółka planuje odebrać tzw. koncepcję programowo-przestrzenną tunelu, a miesiąc później złożyć wniosek o decyzję lokalizacyjną (to kolejny ważny kamień milowy).

Według harmonogramów, po pozyskaniu decyzji lokalizacyjnej w IV kw. br. spółka CPK planuje złożyć - wraz z kompletnym projektem budowlanym i uzgodnieniami dotyczącymi m.in. fazowania robót - wniosek o pozwolenie na budowę.

- Łódź wraz z regionem będzie jednym z największych beneficjentów inwestycji lotniskowych i kolejowych CPK. Dzięki nim ze stolicy województwa pojedziemy częściej i szybciej do największych miast w Polsce, np. do Warszawy w 45 minut (dziś trwa to dwa razy dłużej), a do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (zamiast obecnych 3 godz.)

podkreśla wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Z Portu Solidarność będzie można dojechać koleją do Łodzi z prędkością do 250 km/h w zaledwie pół godziny. Na terenie miasta pociągi dużych prędkości będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14 (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej). Dalej trasa poprowadzi w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlała się w stronę Poznania i Wrocławia (od swojego kształtu linia jest nazywana „igrekiem”). W grudniu spółka CPK podpisała umowę na dofinansowanie tego zadania w wysokości ok. 60 mln zł z unijnego instrumentu CEF („Łącząc Europę”).

Tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe buduje tunel dla ruchu aglomeracyjnego - także przez Łódź Fabryczną, ale dalej przebieg jest już inny - powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.

Dla tzw. szprychy nr 9 CPK, czyli linii kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem (tzw. igreka), zgodnie z harmonogramem opracowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Ten etap najbardziej zaawansowany jest to dla 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią, dla którego prace planistyczne trwają od połowy ubiegłego roku.

Do dzisiaj proponowane warianty zostały skonsultowane z samorządowcami i mieszkańcami ze wszystkich gmin między Warszawą i Łodzią, przez które przebiegają. W tej sprawie do spółki i do wykonawcy STEŚ wpłynęło blisko 19 tys. opinii i uwag. To właśnie w odpowiedzi na nie spółka CPK opracowała korekty i szczegółowe rozwiązania techniczne (np. dotyczące zastosowania wiaduktów i tuneli).

Jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się druga tura konsultacji, czyli spotkania informacyjne – tym razem w trybie online - która potrwa do końca marca i podczas której mieszkańcy będą mogli zobaczyć zawężoną do trzech liczbę wariantów i proponowane dla nich rozwiązania techniczne. 

W przypadku ponad 200-km odcinka między Łodzią i Wrocławiem konsultacje w ramach studium wykonalności również postępują konsekwentnie. Tutaj uszczegółowione rozwiązania projektowe wraz z rozwiązaniami technicznymi mają zostać zaprezentowane mieszkańcom na przełomie marca i kwietnia - wtedy ruszy drugi etap konsultacji.

Inwestycje CPK dla woj. łódzkiego oznaczają budowę 219 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizację 305 km istniejących tras kolejowych przez PKP PLK. 

Zakładana na podstawie prognoz IATA roczna przepustowość pierwszego etapu Portu Solidarność to 40 mln pasażerów i 1 mln ton cargo, które mają zostać obsłużone w pierwszym etapie na dwóch równoległych drogach startowych. W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanych badań środowiskowych i terenowych, przygotowywania master planu i wykupu nieruchomości. W grudniu zeszłego roku spółka ogłosiła preferowaną lokalizację lotniska. Obejmuje ona teren ok. 41 km kw. na północ na obszarze trzech gmin: Baranowa, Teresina i Wiskitek - po północnej stronie autostrady A2.

Źródło

Skomentuj artykuł: