Cargounit i Pesa podpisały umowę na dostawę 10 lokomotyw elektrycznych z silnikiem dojazdowym wraz z opcją na dostawy kolejnych 20 lokomotyw. Pierwszych 20 lokomotyw Gama Marathon ma trafić do zamawiającego do końca grudnia przyszłego roku.
Cargounit to jedna z największych firm zajmujących się wynajmem lokomotyw i lider tego typu usług w Europie Środkowo Wschodniej. Spółka posiadająca flotę prawie 200 lokomotyw podpisała z PESA umowę zakładającą dostawę dziesięciu pojazdów, z opcją na dostawę 20 kolejnych lokomotyw.
- Wybraliśmy lokomotywy z modułem dojazdowym z Pesa ponieważ idealnie wpisują się w potrzeby naszych klientów. Jedna lokomotywa, którą można prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a później przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach, to rozwiązanie nie tylko redukujące koszty, ale także pozwalające oszczędzić czas i zwiększyć efektywność przewozów. Co równie ważne, jest to rozwiązanie ekologiczne, przyjazne środowisku, ponieważ zastosowanie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej z modułem dojazdowym spełniającym normy emisji Stage V na końcówkach linii oznacza ograniczenie emisji CO2 - powiedział Łukasz Boroń, prezes Cargounit.
Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym, nowoczesnym i ekologicznym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się̨ lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.
- Gamy Marathon 111Ed30 to najnowsza wersja naszych lokomotyw manewrowych z silnikiem dojazdowym. Zastosowaliśmy w nich nowy, ekologiczny silnik spalinowy, jednocześnie zwiększając moc agregatu względem naszych wcześniejszych realizacji - podkreślił Piotr Rościszewski, Kierownik Sprzedaży Rynku Lokomotyw i Wagonów Pesa Bydgoszcz.
- Decyzja Cargounit, partnera o ugruntowanej pozycji na kolejowym rynku, to dla nas powód do satysfakcji i potwierdzenie jakości naszych lokomotyw. Zainteresowanie nimi ciągle rośnie, a my wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów pracujemy nad dalszym doskonaleniem rodziny Gama - dodał Maciej Maciejewski, wiceprezes Pesa Bydgoszcz.
W portfolio nowych pojazdów oferowanych przez PESA znajdą się lokomotywy– wielosystemowa (3kV/15kV/25 kV, 200 km/h, multisystem), dwunapędowa (3kV/25 kV,160 km/h, dual mode stageV) i lokomotywy elektryczne z silnikiem dojazdowym (3 kV/25kV, 160 km/h, last mile, stage V). PESA rozwija również projekt manewrowej lokomotywy wodorowej, poza SM42-6Dn pracuje również nad nową lokomotywą zasilaną z ogniw wodorowych.
Strategia Cargounit zakłada rozwój w krajach Trójmorza poprzez oferowanie przewoźnikom kolejowym nowoczesnych lokomotyw elektrycznych w odpowiedzi na wzrost zapotrzebowania wynikający ze wzrostu przewozów kolejowych jak i potrzebę wymiany użytkowanych lokomotyw na nowoczesne.
Dodatkowym czynnikiem, który przesądził o wyborze lokomotyw elektrycznych produkowanych przez Pesa Bydgoszcz była szybkość dostawy. Nowe Gamy Marathon w ramach podpisanej właśnie umowy z Pesa mają trafić do Cargounit już w lutym przyszłego roku, zaś łącznie 20 lokomotyw Gama Marathon może trafić do klientów Cargounit do końca grudnia 2023 roku - stwierdził Łukasz Boroń, prezes Cargounit.