Duże marki wydają miliony na SEO. Jak mali przedsiębiorcy mogą przebić się ze swoją ofertą?

W dobie cyfryzacji potrzeba zwiększenia widoczności swojej oferty w internecie staje się jednym z kluczowych elementów efektywnego prowadzenia biznesu. Szacuje się, że globalny rynek SEO nadal będzie dynamicznie rósł i do 2028 r. przekroczy wartość 12 mld dol. O ile duże marki już teraz przeznaczają wielomilionowe nakłady na zwiększenie widoczności swoich stron internetowych, to dla małych i średnich przedsiębiorców inwestycja w SEO może stanowić obciążenie budżetu. Czy, aby na pewno?

Jak duże marki inwestują w SEO?

Analitycy ResearchAndMarkets podkreślają, że w ostatnich pięciu latach znacząco wzrosła częstotliwość wyszukiwań w sieci. Internet stał się podstawowym narzędziem łączącym klienta z usługą lub produktem. Duże marki już dawno odkryły potencjał, który drzemie w wyszukiwarkach internetowych, wykorzystując narzędzia SEO do wyróżnienia swojej oferty.

- Zdecydowana większość odwiedzin naszych użytkowników pochodzi z wyszukiwarki Google, dzieje się tak dzięki naszym działaniom SEO, jak i płatnej reklamie (SEM) w wyszukiwarce. W Oferteo na wyniki SEO pracuje sztab specjalistów, prowadzimy szereg spotkań strategicznych i kreatywnych, a to przekłada się na nasze działania. Dbamy o pozycjonowanie i optymalizowanie struktury serwisu, przykładamy dużo uwagi do treści, które prezentujemy. Ważnym jest dla nas to, by użytkownik dostał jak najbardziej dopasowane i jakościowe do swoich zapytań treści. W swoim wachlarzu narzędzi posiadamy takie, które pozwalają nam na monitorowanie pozycji, sprawdzanie trendów i sezonowości. Prowadzimy mnóstwo testów AB, które badają np. zachowanie użytkowników na stronie, czy też skuteczność naszych działań. Każde z tych narzędzi pomaga nam w naszej codziennej pracy i na nich opieramy strategie – komentuje Dagmara Marszałek, SEO Product Owner w Oferteo.

Jak ostatnie zmiany w Google wpływają na działania SEO?

Należy pamiętać jednak o tym, że SEO cały czas ewoluuje. Wraz z aktualizacjami wprowadzanymi przez wyszukiwarki, modyfikacjom ulegają również działania pozycjonujące witryny internetowe. W efekcie nawet po osiągnięciu bardzo dobrych rezultatów można szybko spaść z wysokich miejsc. Kluczowa jest zatem regularność i stałe monitorowanie zmian. Na co obecnie trzeba być przygotowanym?

- Google z początkiem roku ogłosił faktory rankingowe, które są najważniejsze pod kątem widoczności w przeglądarce. Najważniejszym z nich jest content, który powinien być jakościowy, unikalny i wyczerpujący. Oczywiście pamiętając, że aspekty techniczne nadal są bardzo ważne. Z największymi zmianami z reguły wiążą się update’y algorytmu Google, których w ciągu roku jest kilka i każdy z nich dotyczy innego obszaru SEO (Core całego serwisu, content, Page Speed). Dodatkowo widzimy trend, który stawia na większą “naturalność” w SEO, gdzie treści powinny być user friendly, szybkość ładowania się strony nienaganna, a samo “spacerowanie” po stronach powinno być dla użytkownika wygodne i jak najbardziej intuicyjne.  Idziemy z trendem: To co dobre dla użytkowników, jest dobre dla Google – dodaje Dagmara Marszałek.

Czy mali i średni przedsiębiorcy stoją na straconej pozycji?

Dysponując dużym budżetem można podjąć szereg działań oraz zatrudnić ekspertów, którzy skutecznie wypozycjonują stronę w internecie. Nie każda firma ma jednak tyle pieniędzy, aby systematycznie inwestować w SEO. Czy zatem mniejszy przedsiębiorca może własnymi siłami zwiększyć widoczność swojej oferty w internecie?

- Myślę, że dla każdego przedsiębiorcy, który poważnie myśli o sprzedaży przez internet oczywistym jest to, że musi zainwestować w SEO. Ruch organiczny zdobywa się zdecydowanie ciężej i wolniej, jak np. przy ruchu płatnym, ale przy odpowiednio dobranej strategii, analizach i ciągłym optymalizacjom serwisu wyniki przełożą się na przychód. Nie ma się co oszukiwać - celem każdego przedsiębiorcy jest to, by jego najbardziej przychodowe frazy były na pozycjach TOP3. A czy jest to możliwe? Z odpowiednim budżetem, narzędziami i ludźmi pełnymi pomysłów jak najbardziej. Jeżeli miałabym wskazać jeden z najważniejszych kroków na starcie, to zdecydowanie byłoby to zbadanie najbliższej konkurencji, oszacowanie potencjału i zaplanowanie budżetu na działania SEO. Bo wyniki są w zasięgu ręki, pytanie jak szybko chcemy je osiągnąć – podsumowuje ekspert z Oferteo.

Coraz częściej przedsiębiorcy, którzy nie są gotowi na działania SEO korzystają z usług platform typu marketplace, które swoimi działaniami gwarantują większą ekspozycję produktu lub usługi wśród dużych grup klientów. Obecnie ekosystem platform w pewnym stopniu może zastąpić podstawowe narzędzia, takie jak strona internetowa czy pozycjonowanie oferty w wyszukiwarkach. Jest to rozwiązanie, które pozwala w krótszym czasie osiągnąć zamierzone rezultaty bez angażowania czasu i dużych budżetów.

Źródło

Skomentuj artykuł: