Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield po raz drugi przeprowadziła wśród deweloperów i największych operatorów logistycznych w Polsce kompleksowe badanie pokazujące rozwój rynku nieruchomości magazynowych dedykowanych do obsługi handlu internetowego.
Od premiery pierwszej edycji raportu „Jak ugryźć e-commerce na magazynie” minęły już trzy lata. Był to okres ogromnych wzrostów elektronicznego kanału sprzedaży, potęgowany przez pandemię, a także czas przechodzenia dwóch odrębnych światów offline i online w spójny omnichannel, co niewątpliwie wpłynęło na oczekiwania nie tylko względem ostatniej mili, lecz także, a może i przede wszystkim wobec powierzchni magazynowych, ich różnorodnych funkcji, większych wymagań i nowych lokalizacji, które trzy lata wskazywano dopiero jako rynki wschodzące.
W opinii Damiana Kołaty, Partnera, Head of Industrial & Logistics Agency Poland, Head of E-Commerce CEE w Cushman & Wakefield: - Gdy w maju 2019 r. przygotowywaliśmy pierwszą edycję raportu, wartość polskiego rynku e-commerce przekroczyła barierę 50 mld zł. Pisaliśmy wtedy o niej, jako o magicznej wartości i prognozowaliśmy, że w ciągu kilku najbliższych lat zostanie osiągnięty poziom 80 mld zł. Podobnie było z udziałem handlu internetowego w całości rynku detalicznego. Wynosił on wtedy niecałe 5%, a całkowita ilość sklepów internetowych sięgała ponad 30 tysięcy. W naszym kraju istniało wtedy niewiele ponad 16 mln mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej, a kolejne dwa znajdowały się w budowie.
Trzy lata później wiemy już, że pandemia całkowicie zmieniła obraz e-commerce w Polsce i na świecie. Wartość rodzimego rynku e-commerce w pandemicznym roku 2020 przekroczyła już 100 mld zł, a zakupy w sieci robiło aż 77% internautów - to aż 15 p.p. więcej niż jeszcze w 2019 r. Wzrost rynku e-commerce przekłada się też na zainteresowanie nim przedsiębiorców. Liczba podmiotów sprzedających online, zarówno w 2020, jak i 2021 znacząco wzrosła, a na koniec grudnia 2021 r. liczba zarejestrowanych sklepów internetowych wyniosła ponad 52,3 tys, podczas gdy na początku stycznia 2021 r. Było to blisko 44,5 tys.
Kategorię internetowego kanału sprzedaży zaczął też zauważać GUS. Według oficjalnych danych, średni udział e-commerce w sprzedaży detalicznej wyniósł w 2021 r. o ponad 100% więcej niż w 2019 i osiągnął poziom 9%, rosnąc jednak w niektórych miesiącach do 10,8% (kwiecień), a nawet 11,4% (listopad).
Rekordy notuje też rynek powierzchni magazynowych. Na rynku mamy obecnie ponad 25 mln mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej, a kolejne 4,5 mln mkw. pozostaje w budowie.
- Byliśmy przekonani, że rezultaty, które uzyskamy, wskazywać będą na bardzo duży wzrost powierzchni dedykowanej e-commerce (vs. 24,5% wyliczonej w pierwszej edycji raportu), nie wiedzieliśmy jednak, że jest to tak ogromna skala. Ponadto w raporcie zajmiemy się coraz większą rolą ESG, rosnącą popularnością outsourcingu logistycznego, a także głównymi kierunkami rozwoju e-commerce, takimi jak omnichannel, re-commerce, q-commerce i last mile Logistics. Wszystkie te czynniki mają niebagatelny wpływ na to, jak wyglądają magazyny w Polsce, do czego są przeznaczone i gdzie budowane - uważa komentuje Damian Kołata.