Trwająca sytuacja przełoży się na przetasowania wśród pracowników, poszukujących zatrudnienia w nowych obszarach. Jak pracodawca może przygotować się na nadchodzące zmiany i co powinien zrobić, aby zbudować zespół specjalistów?
Inwestycja w szkolenie pracowników to jedno z najskuteczniejszych narzędzi lokowania środków firmy. Dzięki szkoleniu specjalistów firma zyskuje przewagę na rynku i buduje relacje z pracownikami widzącymi dodatkowe zyski ze współpracy.
Każdorazowo przed wdrożeniem szkoleń niezbędne jest przeprowadzenie analizy długofalowego zapotrzebowania firmy. Obecna sytuacja to dobry czas na przeanalizowanie umiejętności pracowników i zastanowienie się nad konkretnymi potrzebami szkoleniowymi, które pozwolą z pełnym potencjałem wrócić do dotychczasowego funkcjonowania zakładu.
– Część firm marnuje pieniądze przez wysyłanie pracowników na szkolenia, z których nic nie wynoszą i do których od samego początku są niechętnie nastawieni. Dlatego tak ważna jest współpraca i wysłuchanie opinii wszystkich stron. Szczególnie młodsze pokolenia są przyzwyczajone do zmiany miejsc pracy i szukania wyzwań zawodowych – takie osoby chętnie skorzystają z możliwości nauki i w realny sposób przyłożą się do rozwoju firmy
W organizowanych sesjach skierowanych do firm z branży montażu uczestnicy wykorzystują możliwości jedynego na polskim rynku wysoce specjalistycznego laboratorium.
- Przygotowaliśmy program łączący zajęcia teoretyczne z praktycznymi. Nasze laboratorium znajduje się na miejscu i możemy w każdej chwili do niego przejść, więc maksymalnie wykorzystujemy czas, jaki uczestnicy poświęcają na naukę. Pełen program przedstawia specjalistyczne zagadnienia, potrzebne w zdobyciu pozycji eksperta.
W procesie przygotowywania planów szkoleniowych ważna jest również rzadko wspominana kwestia – zaufanie do pracownika. Obecnie pracodawcy mierzą się z problemem rekrutacji specjalistów i brakiem osób o odpowiednich kompetencjach, co zwiększa zainteresowanie szkoleniem pracowników i przystosowywaniem ich umiejętności do wymagań firmy.
W Polsce w porównaniu do krajów Europy Zachodniej i USA stosunkowo niewielkie kwoty przeznacza się na proces rekrutacji, jednak później zdecydowanie więcej kosztuje przygotowanie pracownika do tego, by podjął się on wszystkich wymaganych od niego zadań.
Wiele firm zaczyna pracę nad wdrożeniem kandydata niemal od zera, przez co dodatkowe koszty związane ze szkoleniami w dużej części mogłyby być niemalże rozliczane wraz z kosztami rekrutacji. Dopiero po przejściu angażującego i często wieloletniego procesu firma ma do pełnej dyspozycji pracownika, który jest do niej najlepiej dostosowany. Odejście takiej osoby do konkurencji to duży cios, zarówno finansowy, jak i organizacyjny.
– Dobry pracodawca nie może mieć oporów przed inwestowaniem w umiejętności swoich pracowników. Nie powinny kierować nim obawy, że taka osoba odejdzie od niego, bo dostanie lepszą propozycję pracy. Przeciwnie – to powód do dumy, że odkryło się nowy talent i dało mu szansę rozwoju