Trwa europejska ekspansja PKO BP. Bank otworzy oddział w kolejnym kraju

Od stycznia 2020 r. na Słowacji ruszy zagraniczny oddział korporacyjny PKO BP - poinformował wiceprezes banku Maks Kraczkowski. Dodał, że w pierwszym roku działalności oddział ma pozyskać 100 klientów korporacyjnych. Bratysława, po Frankfurcie i Pradze, będzie trzecim oddziałem zagranicznym PKO BP.

- Z otwarciem oddziału na Słowacji będziemy gotowi jeszcze w tym roku, ale działalność chcemy rozpocząć na początku przyszłego roku. Przyjęliśmy założenie, że oddział słowacki, podobnie jak we Frankfurcie, jak i w Pradze, będzie samodzielnie działającą jednostką biznesową, nastawioną na realizację współpracy z klientami w kontekście uzysku dla banku - powiedział w Pradze dziennikarzom Kraczkowski.

O planach otwarcia oddziału na Słowacji wiceprezes informował w marcu 2019 r.

Jak wskazał w Pradze Kraczkowski, otwarcie słowackiego oddziału wpisuje się w koncepcję międzynarodowego rozwoju PKO BP.

- Jeżeli chodzi o dochodowość oddziału na Słowacji, to zakładamy model zbliżony do tego w Pradze. Chcielibyśmy rok 2020 zamknąć liczbą 100 klientów korporacyjnych 

powiedział wiceprezes PKO BP.

Wiceprezes wskazuje na synergię między rynkiem czeskim i słowackim.

- Rynek czeski i słowacki są ze sobą ścisłe powiązane. Rynek słowacki jest równocześnie rynkiem w Unii Europejskiej i w strefie euro, a polskie firmy działają w obu krajach - powiedział.

Kraczkowski wskazał, że działalność zlokalizowanej w Bratysławie placówki banku będzie obejmowała prowadzenie rachunków rozliczeniowych, obsługę rozliczeń bezgotówkowych, lokowanie nadwyżek środków w formie depozytów, finansowanie krótko, średnio i długoterminowe, oraz świadczenie usług z zakresu zarządzania płynnością i obsługi produktów trade finance.

- Istotnym elementem oferty rozliczeń są realizowanie w czasie rzeczywistym płatności między rachunkami prowadzonymi w PKO Banku Polskim. Warto podkreślić, że duża grupa polskich firm prowadzących biznes w Czechach działa także na rynku słowackim, a PKO Bank Polski chce podążać za swoimi klientami 

wskazał Kraczkowski.

Jak przekazał wiceprezes PKO BP, w przypadku oddziału w Pradze, który został powołany w 2017 roku, średnioroczny przyrost klientów w latach 2017-2019 wyniósł ponad 60 proc.

- Od 2016 roku przybyło nam 150 klientów korporacyjnych w naszym czeskim oddziale. W tym roku możemy powiedzieć, że mamy ponad dwukrotnie lepsze wykonanie planów przez oddział od tego, co było założone w biznes planie. Obecnie mamy około 200 klientów korporacyjnych - powiedział Kraczkowski.

Szefem słowackiego oddziału będzie dyrektor oddziału w Pradze Remigiusz Górski.

- Wybór słowackiego rynku przez bank był naturalnym krokiem. Między Słowacją, a Czechami jest ogromna synergia. Polskie firmy obecne w Czechach, mają swoje przedstawicielstwa na Słowacji, co oznacza, że działają na obu rynkach, które są ze sobą bardzo powiązane. Nasza decyzja o wejściu na rynek słowacki jest naturalna w obliczu naszej europejskiej ekspansji - powiedział.

W jego ocenie, dynamika przyrostu klientów w oddziale czeskim jest bardzo duża.

- Pomału zbliżamy się do liczby 200 klientów korporacyjnych, co na dwa lata działalności pełnej operacyjnej jest dużym sukcesem. A cała skala naszej działalności opiera się o firmy małe i średnie, wśród tych prawie 200 klientów przeważają te duże firmy

 - powiedział Górski.

Dodał, że w 70 proc. oddział obsługuje polskie firmy, a w 30 proc. czeskie, które działają w Polsce.

- Naszym planem długofalowym jest te liczby równoważyć. Chcemy się wyspecjalizować w obsłudze czeskich firm na rynku polskim. Tak samo, jak w przyszłości firm słowackich, czy niemieckich - powiedział.

Jak mówił, duża cześć klientów czeskiego oddziału to firmy polskie działające w Czechach w branży handlowej, akwizycyjnej, ale i greenfieldowej, także działające w najnowocześniejszych technologiach oraz zajmujące się odzieżą, obuwiem, budowlanką, żywnością, czy wyrobami jubilerskimi.

- Mamy też firmę, która wykorzystuje nasze trzy oddziały zagraniczne - dodał. Jak mówił, bank ma możliwość uczestniczenia w wielkich konsorcjach finansujących projekty największych czeskich firm, nie tylko na rynku polskim, ale europejskim.

- Cały czas widzimy bardzo dobrą perspektywę rozwoju. Polski eksport do Czech systematycznie rośnie. To saldo wymiany handlowej na korzyść Polski co roku wzrasta, co świadczy to o tym, że nasze firmy są zainteresowane ekspansją 

wskazał Górski.

PKO BP w grudniu 2015 roku otworzył oddział we Frankfurcie, a w kwietniu 2017 roku w czeskiej Pradze.

Jak przekazał wiceprezes PKO BP, średnioroczny przyrost klientów korporacyjnych w oddziale niemieckim w latach 2016-2019 wyniósł 61 proc. W 2020 roku - według prognoz - bank szacuje znaczne przekroczenie planu liczby klientów - ich liczba na koniec 2020 r. ma wynieść 300.

Źródło

Skomentuj artykuł: