Od stycznia 2020 r. na Słowacji ruszy zagraniczny oddział korporacyjny PKO BP - poinformował wiceprezes banku Maks Kraczkowski. Dodał, że w pierwszym roku działalności oddział ma pozyskać 100 klientów korporacyjnych. Bratysława, po Frankfurcie i Pradze, będzie trzecim oddziałem zagranicznym PKO BP.
- Z otwarciem oddziału na Słowacji będziemy gotowi jeszcze w tym roku, ale działalność chcemy rozpocząć na początku przyszłego roku. Przyjęliśmy założenie, że oddział słowacki, podobnie jak we Frankfurcie, jak i w Pradze, będzie samodzielnie działającą jednostką biznesową, nastawioną na realizację współpracy z klientami w kontekście uzysku dla banku - powiedział w Pradze dziennikarzom Kraczkowski.
O planach otwarcia oddziału na Słowacji wiceprezes informował w marcu 2019 r.
Jak wskazał w Pradze Kraczkowski, otwarcie słowackiego oddziału wpisuje się w koncepcję międzynarodowego rozwoju PKO BP.
- Jeżeli chodzi o dochodowość oddziału na Słowacji, to zakładamy model zbliżony do tego w Pradze. Chcielibyśmy rok 2020 zamknąć liczbą 100 klientów korporacyjnych
Wiceprezes wskazuje na synergię między rynkiem czeskim i słowackim.
- Rynek czeski i słowacki są ze sobą ścisłe powiązane. Rynek słowacki jest równocześnie rynkiem w Unii Europejskiej i w strefie euro, a polskie firmy działają w obu krajach - powiedział.
Kraczkowski wskazał, że działalność zlokalizowanej w Bratysławie placówki banku będzie obejmowała prowadzenie rachunków rozliczeniowych, obsługę rozliczeń bezgotówkowych, lokowanie nadwyżek środków w formie depozytów, finansowanie krótko, średnio i długoterminowe, oraz świadczenie usług z zakresu zarządzania płynnością i obsługi produktów trade finance.
- Istotnym elementem oferty rozliczeń są realizowanie w czasie rzeczywistym płatności między rachunkami prowadzonymi w PKO Banku Polskim. Warto podkreślić, że duża grupa polskich firm prowadzących biznes w Czechach działa także na rynku słowackim, a PKO Bank Polski chce podążać za swoimi klientami
Jak przekazał wiceprezes PKO BP, w przypadku oddziału w Pradze, który został powołany w 2017 roku, średnioroczny przyrost klientów w latach 2017-2019 wyniósł ponad 60 proc.
- Od 2016 roku przybyło nam 150 klientów korporacyjnych w naszym czeskim oddziale. W tym roku możemy powiedzieć, że mamy ponad dwukrotnie lepsze wykonanie planów przez oddział od tego, co było założone w biznes planie. Obecnie mamy około 200 klientów korporacyjnych - powiedział Kraczkowski.
Szefem słowackiego oddziału będzie dyrektor oddziału w Pradze Remigiusz Górski.
- Wybór słowackiego rynku przez bank był naturalnym krokiem. Między Słowacją, a Czechami jest ogromna synergia. Polskie firmy obecne w Czechach, mają swoje przedstawicielstwa na Słowacji, co oznacza, że działają na obu rynkach, które są ze sobą bardzo powiązane. Nasza decyzja o wejściu na rynek słowacki jest naturalna w obliczu naszej europejskiej ekspansji - powiedział.
W jego ocenie, dynamika przyrostu klientów w oddziale czeskim jest bardzo duża.
- Pomału zbliżamy się do liczby 200 klientów korporacyjnych, co na dwa lata działalności pełnej operacyjnej jest dużym sukcesem. A cała skala naszej działalności opiera się o firmy małe i średnie, wśród tych prawie 200 klientów przeważają te duże firmy
Dodał, że w 70 proc. oddział obsługuje polskie firmy, a w 30 proc. czeskie, które działają w Polsce.
- Naszym planem długofalowym jest te liczby równoważyć. Chcemy się wyspecjalizować w obsłudze czeskich firm na rynku polskim. Tak samo, jak w przyszłości firm słowackich, czy niemieckich - powiedział.
Jak mówił, duża cześć klientów czeskiego oddziału to firmy polskie działające w Czechach w branży handlowej, akwizycyjnej, ale i greenfieldowej, także działające w najnowocześniejszych technologiach oraz zajmujące się odzieżą, obuwiem, budowlanką, żywnością, czy wyrobami jubilerskimi.
- Mamy też firmę, która wykorzystuje nasze trzy oddziały zagraniczne - dodał. Jak mówił, bank ma możliwość uczestniczenia w wielkich konsorcjach finansujących projekty największych czeskich firm, nie tylko na rynku polskim, ale europejskim.
- Cały czas widzimy bardzo dobrą perspektywę rozwoju. Polski eksport do Czech systematycznie rośnie. To saldo wymiany handlowej na korzyść Polski co roku wzrasta, co świadczy to o tym, że nasze firmy są zainteresowane ekspansją
PKO BP w grudniu 2015 roku otworzył oddział we Frankfurcie, a w kwietniu 2017 roku w czeskiej Pradze.
Jak przekazał wiceprezes PKO BP, średnioroczny przyrost klientów korporacyjnych w oddziale niemieckim w latach 2016-2019 wyniósł 61 proc. W 2020 roku - według prognoz - bank szacuje znaczne przekroczenie planu liczby klientów - ich liczba na koniec 2020 r. ma wynieść 300.