Co trzeci Polak spali świąteczne kalorie na wyprzedażach

Aż 35 proc. Polaków ruszy dziś na poświąteczne wyprzedaże – wynika z raportu „Polaków portfel własny – kochamy okazje”. Jak pokazuje badanie zrealizowane przez Santander Consumer Bank (SCB), mimo wysokich obniżek będziemy się starali zachować podczas zakupów zimną krew.

W pierwszej piątce produktów, na które konsumenci będą polować na noworocznych wyprzedażach znalazły się odzież i obuwie (47,5 proc.), sprzęt RTV (28,3 proc.), sprzęt AGD (22 proc.), laptopy i komputery (13,2 proc.) oraz wyposażenie domu (12,9 proc.).

Okazji będziemy szukać przede wszystkim wśród produktów markowych. Blisko 40 proc. badanych zadeklarowało, że to właśnie marka będzie kluczowa dla decyzji o zakupie. Cena ma decydujące znaczenie dla 35,5 proc. ankietowanych, zaś 28 proc. respondentów kieruje się po prostu względami estetycznymi – kupuje to, co im się podoba.

Niemal co dziesiąty badany przyznaje, że w łapaniu okazji przydać się może karta kredytowa – daje pewność, że niczego się nie przegapi. 

Według badania SCB z wyprzedaży zaplanowanych na przełom 2019 i 2020 roku skorzysta 35 proc. Polaków a niemal 15 proc. to rozważa. 
 

Do wielbicieli noworocznych promocji możemy zdecydowanie zaliczyć najmłodsze pokolenie. Po pierwsze, prawie połowa dwudziestolatków zadeklarowała, że weźmie udział w wyprzedażach bożonarodzeniowych. Kolejne 26 proc. decyzję o tym chce podjąć zaraz po tym jak wstanie od wigilijnego stołu. Po drugie, młodzi klienci chętnie przyznawali, że nie wyobrażają sobie życia bez obniżek i praktycznie nie kupują niczego, co nie jest przecenione

mówi Agnieszka Kociemska, zastępca dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich SCB.

Największe noworoczne oblężenie odczują sklepy odzieżowe i obuwnicze. Zdaniem 47,5 proc. respondentów to właśnie tam najbardziej opłaca się szukać wyprzedażowych okazji. W pierwszej piątce znalazł się również sprzęt RTV (28,3 proc.), AGD (22 proc.), laptopy i komputery (13,2 proc.) oraz wyposażenie domu (12,9 proc.). Konsumenci będą szukać okazji w tych kategoriach niezależnie od swojego poziomu wykształcenia, miejsce zamieszkania czy wysokość dochodu. 

– To, czego przede wszystkim szukamy na promocjach to produkty markowe i takie najczęściej „lądują” w naszym koszyku. Marka produktu wygrywa z ceną, z wysokością zniżki i z wielkością rabatu
 

dodaje Kociemska.

Badanie zostało zrealizowane przez IBRIS na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów, metodą telefonicznych, standaryzowanych rozmów w listopadzie 2019 roku. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa osób dorosłych. Próba n=1000.

Skomentuj artykuł: