Czekoladowe króliczki? Zła i niezbyt słodka wiadomość przed Świętami

Rekordowe ceny kakao, spowodowane problemami z zaopatrzeniem i niesprzyjającymi warunkami pogodowymi, dotkną zarówno branżę czekoladową, jak i konsumentów, szczególnie w okresie przedświątecznym, kiedy popyt na słodycze jest największy.

W ciągu ostatnich trzech miesięcy ceny futures kakao podwoiły się, co skutkuje wzrostem kosztów czekolady, czego efekt możemy zaobserwować przed nadchodzącymi Świętami Wielkanocnymi. Według informacji Bloomberga, najbardziej aktywny kontrakt w Nowym Jorku wzrósł o maksymalnie 5,9% do $8,493 za tonę metryczną, ustanawiając nowy rekord (nieco później tego samego dnia cena lekko spadła).

Chociaż producenci zakupują ziarna kakao z wyprzedzeniem, obecny wzrost cen zaczyna być odczuwalny, co odbija się na kosztach dla konsumentów i powoduje, że producenci czekolady szukają dodatkowych źródeł zaopatrzenia. Niektóre czekolady stają się droższe, mniejsze lub wzbogacane o inne smaki, aby złagodzić skutki tej sytuacji.

Martin Hug, dyrektor finansowy Lindt & Spruengli AG, komentuje: 

"Istnieje wielu graczy, którzy już ogłosili podwyżki cen. My również należymy do tej grupy. Trudno teraz przewidzieć, co się stanie z rynkiem kakao. Ale my staramy się mieć możliwie wszystko pod kontrolą."

Droższa czekolada to zła wiadomość dla konsumentów, którzy kupują słodycze przy okazji świąt wielkanocnych. Według badania przeprowadzonego przez National Retail Federation, aż 90% Amerykanów planuje kupić słodycze w tym roku na potrzeby świąt, a łączne wydatki na słodycze, w tym czekolady, szacowane są na 3,1 miliarda dolarów, co jest drugim najwyższym wynikiem w dostępnych danych.

Oczekuje się, że wysokie koszty kakao utrzymają się na dłuższy czas, ponieważ uprawy w Afryce Zachodniej, jednym z głównych regionów produkcji, zostały dotknięte chorobami i serią ekstremalnych warunków pogodowych. To sprawia, że świat zmierza ku trzeciemu kolejnemu niedoborowi podaży.

Fuad Mohammed Abubakar, szef Ghana Cocoa Marketing Company UK Ltd, mówi: "Nadchodzący zbiór jeszcze nie jest widoczny, a wyzwanie dla Wybrzeża Kości Słoniowej i Ghany polega na tym, że nikt nie wie, jak poradzić sobie z problemami produkcyjnymi. Nie ma ratunku dla podaży w najbliższych miesiącach."

Niższe niż zwykle dostawy do portów kraju będącym głównym producentem, Wybrzeża Kości Słoniowej, nadal podnoszą ceny, a mające wejść wkrótce w życie przepisy ekologiczne dla europejskich importerów utrudniają dostawy. Analitycy z Citi Research wcześniej sugerowali, że ceny mogą osiągnąć poziom nawet $10,000 za tonę i utrzymać się na wysokim poziomie przez drugą połowę 2025 roku.

Kakao, jako główny składnik czekolady, ma znaczący wpływ na gospodarkę światową. Według danych Międzynarodowej Organizacji Kakao, globalna wartość rynku czekolady i kakao szacowana jest na ponad 100 miliardów dolarów. Ponadto sektor zatrudnia miliony ludzi na całym świecie, od rolników po pracowników fabryk i sklepów. Wzrost cen kakao może mieć poważne konsekwencje dla gospodarek krajów eksportujących oraz dla globalnego przemysłu spożywczego.

Rynek kakao i czekolady w Polsce również odczuwa skutki wzrostu cen kakao na rynkach globalnych. Polska jest krajem, w którym konsumpcja czekolady i produktów czekoladowych jest stosunkowo wysoka, a lokalny przemysł czekoladowy jest dobrze rozwinięty i konkurencyjny.

Według danych Polskiej Izby Przemysłu Cukierniczego, roczna konsumpcja czekolady w Polsce wynosi około 4,5 kg na mieszkańca, co plasuje nas w czołówce krajów Unii Europejskiej. Polski rynek czekolady charakteryzuje się dużą różnorodnością produktów, w tym czekolad wyższej jakości, czekolad bez cukru, czekolad ekologicznych i innych specjalistycznych produktów.

Polski przemysł czekoladowy skupia się głównie na produkcji czekolady mlecznej, czekolady gorzkiej i czekolady deserowej. Największymi producentami czekolady w Polsce są między innymi: Mondelez International (właściciel marek takich jak Milka, Alpen Gold czy Suchard), Nestle Polska (marki: After Eight, KitKat, Lion) oraz Wawel SA (marki: Wawel, Piast, Tiki Taki).

Polscy producenci czekolady, podobnie jak ich konkurenci na świecie, muszą radzić sobie z rosnącymi kosztami surowca, czyli ziaren kakao. Podwyżki cen kakao na rynkach globalnych mogą skutkować podwyżkami cen produktów czekoladowych dla polskich konsumentów oraz wymuszać na producentach optymalizację procesów produkcyjnych i poszukiwanie alternatywnych źródeł zaopatrzenia w surowiec.

Skomentuj artykuł: