Eksport polskich czekoladek rośnie

Z analizy firmy Akcenta, tradera walutowego, wynika, że w 2023 r. wartość polskiego eksportu czekoladowych wyrobów wyniosła niemal 2,5 mld euro, co plasuje nas tuż za Niemcami i Belgią. Zapotrzebowanie na polskie czekoladki rośnie – od 2019 r. eksport tych wyrobów wzrósł o 52 proc. 

Eksperci Akcenty prognozują, że jeszcze lepszy okaże się 2024 r., bo wartość eksportu czekolady od stycznia do listopada ub. r. już okazała się wyższa niż w całym 2023.

–  Polska zajmuje wysokie trzecie miejsce w globalnym eksporcie czekolady, ustępując jedynie Niemcom i Belgii – krajowi, który uchodzi za synonim czekoladowego rzemiosła. Eksport polskiej czekolady rośnie z roku na rok i świetnie wpisuje się w globalny trend rosnącego popytu na produkty czekoladowe. Od 2019 do 2023 r. nasza sprzedaż zagraniczna wzrosła aż o 52 proc., co pokazuje, że nasze czekolady skutecznie podbijają zagraniczne rynki. Według prognoz Euromonitora w ciągu kolejnych pięciu lat, do 2029 r., wartość rynku słodyczy czekoladowych ma przekroczyć 189 mld USD, a to oznacza jeszcze większe możliwości dla polskich producentów. Dodatkowym impulsem dla sprzedaży są okazjonalne wzrosty konsumpcji, takie jak Walentynki, Święta Wielkanocne czy Boże Narodzenie, kiedy popyt na czekoladki i słodkie upominki znacząco rośnie

 – mówi Radosław Jarema, dyr. polskiego oddziału Akcenty. 

I dodaje: - Choć nie ma jeszcze pełnych wyników za ubiegły rok, to śmiało możemy powiedzieć, że będziemy mieć kolejny czekoladowy rekord. Dane GUS obejmujące okres od stycznia do listopada 2024 wskazują, że wartość polskiego eksportu produktów czekoladowych w tym czasie była wyższa niż w całym 2023 roku.

Polska czekolada zdobywa uznanie na świecie dzięki wysokiej jakości, różnorodnej ofercie i konkurencyjnej cenie. To przekłada się na rosnący eksport, który umacnia naszą pozycję w globalnym handlu słodyczami. Całkowita wartość światowego eksportu czekolady i innych wyrobów zawierających kakao wyniosła w 2023 r. 35 mld euro – wynika z danych International Trade Center. Polska miała w tym 7 proc. udział, eksportując produkty o łącznej wartości niemal 2,5 mld euro. Dzięki temu zajmujemy wysokie trzecie miejsce na świecie, tuż za Niemcami i Belgią.

Największym odbiorcą polskich wyrobów czekoladowych są Niemcy, gdzie w 2023 r. trafił co piaty nasz produkt (wartość eksportu wyniosła 588 mln euro). Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania (332 mln euro), na trzecim Francja (158 mln euro). TOP 5 eksportowych kierunków zamykają Belgia (135 mln euro) i Holandia (132 mln euro). Warto zwrócić uwagę, że nasze czekoladowe produkty znajdują także uznanie na innych kontynentach, m.in. w USA (118 mln euro), Australii (17 mln euro) czy Kanadzie (15 mln euro).
 

Źródło