Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w sierpniu br. wykazało, że w 11 z 13 analizowanych sieci ceny były niższe niż miesiąc wcześniej. Średnia cena produktów codziennego użytku spadła o 5,18 proc. Co ciekawe, dotychczasowy lider, sieć Auchan, został zdetronizowany. Ceny, względem ubiegłego miesiąca, wzrosły w dwóch, popularnych sieciach.
Czy hamująca inflacja faktycznie może być dla Polaków odczuwalna? Takie wnioski można byłoby wysnuć z nowego raportu ASM Sales Force Agency, obejmującego porównanie cen analogicznych produktów pierwszej potrzeby (tj. produkty spożywcze, słodycze, kosmetyki, chemia domowa) w sklepach stacjonarnych, internetowych i tzw. hybrydach. Choć ceny miesiąc do miesiąca faktycznie spadły, w porównaniu rocznym wciąż na zakupach płacimy więcej (o 12,02 proc. z 254,44 zł w sierpniu 2022 r. do 285,02 zł w sierpniu 2023 r.).
– Choć oficjalny wskaźnik inflacji zbliżył się do poziomu 10 procent a ekonomiści prognozują, że w kolejnym miesiącu będzie to już wynik jednocyfrowy, to średnie ceny w sklepach nadal są na wysokim poziomie. Z najnowszej analizy ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12 procent droższe niż przed rokiem – mówi Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Mimo niższej inflacji, za codzienne zakupy wciąż płacimy niemało. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy wykazało zmianę pozycji lidera. Jeszcze miesiąc temu najtańsze zakupy mogliśmy zrobić w sieci Auchan, jednak w sierpniu na prowadzenie wybiła się sieć Lidl. Różnica nie jest duża, gdyż wynosi zaledwie 0,22 zł, co pozwala sądzić iż w kolejnych miesiącach sieci będą walczyć o pozycję lidera. W sierpniu 2023 za koszyk podstawowych produktów FMCG zapłaciliśmy w Lidlu 228,43 zł. Na trzecim miejscu uplasowała się sieć Biedronka z wynikiem 231,66 zł. Różnica między najdroższym, a najtańszym w tym zestawieniu koszykiem wyniosła aż 38 proc. Ranking, przeprowadzony przez ASM Sales Force Agency zamyka bowiem sieć E.Leclerc z kwotą 315,82 zł. Nie jest zaskoczeniem, że najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach, a najdroższe w sklepach typu e-grocery z dostawą do domu.
Gospodarstwo domowe gospodarstwu domowemu nierówne, zatem można się spierać, jakie produkty powinny być w takim badaniu analizowane. W swoim badaniu ASM Sales Force Agency postawiła na 40 pozycji – zarówno produkty spożywcze, jak i podstawowe kosmetyki. Wybrano produkty popularnych firm ze średniej półki cenowej, dostępne w 13 analizowanych sieciach handlowych.
Na liście znajdziemy m.in. Kabanosy Tarczyński Exclusive Wieprzowe 105g, Majonez Winiary 400 ml, Mleko Łowickie 3,2% 1l, Dżem Łowicz truskawkowy słoiczek 280 g, Parówki Berlinki Classic opak. 250 g, Zott Monte 150 g (white/black/classic), jak również Szampon Loreal Elseve Color Vive 400 ml, Pasta Colgate MaxFresh 100 ml, Cif Cream Mleczko do czyszczenia Lemon 780 ml. Nie zabrakło również lodów, margaryny, mrożonej pizzy, kostki do pieczenia, batoników czy chipsów.
Dokonując codziennych zakupów według własnej listy zakupów, warto sugerować się ceną za poszczególne produkty, które faktycznie kupujemy. Różnica w cenach za niektóre z nich w poszczególnych sieciach handlowych może przekraczać nawet 100 proc. Na przykład za butelkę 0,5l Coca Coli Original w sklepach sieci Biedronka w sierpniu 2023 zapłaciliśmy 2,39 zł, a w sieci E.Leclerc już 4,99 zł (różnica 109 proc.). Ketchup Pudliszki łagodny 480g w Lidlu kosztował 4,49 zł, a w Netto aż 7,15 zł. W tym samym sklepie za Margarynę Ramę Classic o gramaturze 400g zapłaciliśmy 10,19 zł, podczas gdy cena za ten sam produkt w Biedronce wynosiła 5,98 zł.
– Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach będziemy obserwować jeszcze większą aktywność sieci handlowych jeśli chodzi o prowadzenie polityki cenowej. Dla klientów oznacza to wiele jesiennych akcji specjalnych i promocji produktów. Wpływ na poziom cen może mieć także fakt, że w ostatnim czasie doszło do dużej przeceny paliw na stacjach benzynowych – prognozuje Zbigniew Sierocki.