PKN Orlen stale rozszerza i dywersyfikuje swoja działalność - właśnie wchodzi na perspektywiczny rynek e-commerce, który błyskawicznie się rozwija. W Polsce w 2020 r. miał on osiągnąć wartość 70 mld zł, ale w wyniku pandemii i powszechnego przeniesienia aktywności zakupowej do internetu przekroczył już wartość 100 mld zł.
Orlen od dawna zapowiadał rozwój sieci paczkomatów, ale teraz przeszedł do konkretów i złożył dwa wnioski do Urzędu Patentowego o rejestrację nowych znaków towarowych. Pierwszy wniosek, jeszcze z grudnia ubr. dotyczył znaku "Orlen w Ruchu", a najnowszy, z ubiegłego miesiąca - nazwy "Orlen Paczka". Ubieganie się o ten drugi znak oznacza, że Orlen chce świadczyć "usługi w zakresie transportu, pakowania, przechowywania i dostarczania przesyłek i paczek do automatycznych urządzeń pocztowych; usługi kurierskie; dostarczanie przesyłek adresowych, dostarczanie towarów zamówionych korespondencyjnie oraz dostarczanie informacji o składowaniu towarów oraz o transporcie towarów".
- W ciągu dwóch lat chcemy też postawić 2 tys. maszyn paczkowych - zapowiedział w rozmowie z serwisem rp.pl prezes PKN Orlen Daniel Obajtek Jeszcze w tym roku spółka chce postawić przynajmniej 500 automatów do odbioru paczek.
- Poprzez wykorzystanie przewag logistycznych i mając obecnie łącznie ponad 3 tys. punktów sprzedaży w całej Polsce, rozwiniemy usługi kurierskie - dodał Obajtek. Usługa może ruszyć jeszcze w trzecim kwartale tego roku. O tym, gdzie staną automaty Orlenu, zdecyduje m.in. Starszy Specjalista ds. Pozyskiwania Lokalizacji dla Usług Orlen Paczka.
Oferta pracy na to stanowisko pojawiła się na portalu pracuj.pl kilka dni temu i spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. Czasy, gdy PKN Orlen kojarzył się przede wszystkim z paliwem, odchodzą w ten sposób w przeszłość. Wcześniej państwowego giganta skusił szeroko rozumiany rynek reklamy i mediów. Orlen przejął m.in. Ruch, czyli przedsiębiorstwo handlu detalicznego, kojarzone przede wszystkim z dystrybucją prasy, a w grudniu 2020 r. postanowił kupić spółkę Polska Press od jej niemieckiego właściciela. UOKiK zgodził się na powyższą transakcję na początku marca br. Tym samym PKN Orlen stał się właścicielem 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych.
Na rynek e-commerce mają apetyt też inne firmy. Leroy Merlin właśnie wprowadza do obiegu "Szybkomaty". Na razie w dziesięciu lokalizacjach w Polsce stanęły automaty do odbioru paczek z zakupionymi online towarami. Automaty Leroy Merlin są przystosowane do dostarczania także towarów o większych rozmiarach i funkcjonują przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Według nieoficjalnych informacji podanych przez serwis Wiadomości Handlowe w planach są kolejne lokalizacje, m.in. Warszawa Targówek oraz Sosnowiec.
Generalnie e-commerce przeżywa obecnie rozkwit. Jak podaje ExpertSender powołując się na dane agencji badawczej Bisnode A Dun & Bradstreet Company, na początku 2021 w Polsce było zarejestrowanych w sumie blisko 44,5 tys. sklepów internetowych - o 21,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast w I kwartale 2021 przybyło aż 2 tys. nowych sklepów internetowych, czyli o 70 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - podkreśla firma ExpertSender. Dodaje, że do końca roku liczba sklepów online może sięgnąć 55 tys. Już 7 na 10 Polaków robi zakupy online, a połowa kupujących wydaje tą drogą ponad 300 zł miesięcznie.
Jak zaznaczył szef ExpertSender Krzysztof Jarecki, szacunki sprzed kilku lat wskazywały, że rynek e-commerce w Polsce w 2020 r. miał osiągnąć wartość 70 mld zł, ale w wyniku pandemii i powszechnego przeniesienia aktywności zakupowej do internetu przebił już wartość 100 mld zł.
- Takie tempo wzrostu utrzyma się jeszcze przynajmniej do końca tego roku - ocenił.