Pandemia zmniejsza formaty

Obecnie w budowie znajduje się 280 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 73 proc. to mniejsze obiekty, głównie parki handlowe – poinformowała w czwartek firma CBRE.

Pierwszy kwartał br. upłynął pod znakiem ograniczonej działalności centrów handlowych. W efekcie ten rynek powiększył się tylko o 30 tys. mkw. i obecnie cała dostępna powierzchnia wynosi 12,07 mln mkw. - wynika z danych CBRE.

„Mimo trudnych doświadczeń handlu w pandemii, w budowie znajduje się sporo powierzchni, głównie parków handlowych, które potwierdziły swoją „covidoodporność”. Lokalizacja w pobliżu miejsc zamieszkania, często dyskontowa oferta zakupowa oraz brak powierzchni wspólnych odpowiadały na konkretne potrzeby w pandemii i wzmacniały poczucie bezpieczeństwa. Dzięki temu parki handlowe w mniejszym stopniu niż duże centra odczuły spadki odwiedzalności i są atrakcyjne dla inwestorów”

mówi cytowana w komunikacie Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Jak informuje CBRE, spośród 280 tys. mkw. nowopowstających obiektów handlowych 73 proc. stanowią małe obiekty, przede wszystkim parki handlowe, o powierzchni do 20 tys. mkw. Centra większe niż ten metraż obejmują 10 proc. budowanej przestrzeni, a 17 proc. to rozbudowy już istniejących budynków. Zdecydowana większość nowopowstających obiektów handlowych zasili mniejsze miasta, do 100 tys. mieszkańców.

Oddanie do użytku całej budowanej powierzchni jest planowane do końca roku. To z dużym prawdopodobieństwem pozwoli przekroczyć wielkość podaży dostarczonej na rynek w latach 2019-2020.

Czynsze – jak wynika z danych CBRE - w najlepszych dużych centrach handlowych pozostają bez zmian i wynoszą od 100 do 130 euro za mkw. za miesiąc dla lokalu o wielkości 100 mkw. w Warszawie oraz w granicach 40-60 euro za mkw. za miesiąc w pozostałych dużych miastach. W parkach handlowych te kwoty oscylują od ok. 8 do 12 euro za mkw. za miesiąc. Właściciele dobrze prosperujących obiektów wolą poczekać na najemcę, który zapłaci pełną stawkę, nawet kosztem tymczasowo pustych lokali. Mimo to można zauważyć nieco większą niż wcześniej otwartość na negocjacje.
 

„W obiektach handlowych o słabszej pozycji rynkowej może wystąpić presja na obniżkę czynszów ze względu na rosnący poziom pustostanów. Lokale nie mogą pozostać bez najemców przez dłuższy czas, zwłaszcza teraz, kiedy branża powoli zaczyna wracać do normalnego funkcjonowania. Wszyscy też mają nadzieję, że przyspieszający program szczepień sprawi, że do ponownego zamknięcia w takim wymiarze jak w poprzednich lockdownach już nie dojdzie”

mówi Magdalena Frątczak.

CBRE Group, Inc. jest największą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych i inwestycyjną (na podstawie przychodów z 2020 r.). Firma zatrudnia ponad 100 000 pracowników w ponad 100 krajach.

Źródło

Skomentuj artykuł: