Polacy zdecydowali. Ograniczenie liczby niedziel handlowych nie stanowi problemu

Wprowadzony po raz pierwszy w 2018 r. zakaz handlu w niedzielę nie budzi już w naszym społeczeństwie dużych emocji. Zdecydowanej większości konsumentów (69,1 proc.) w żadnym stopniu nie utrudnia on codziennego życia.

Na ograniczenia związane z niedzielami niehandlowymi narzeka zaledwie co czwarty Polak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu ,,Polaków portfel własny - kochamy okazje” Santander Consumer Banku (SCB). Wśród osób, które nie mogą przyzwyczaić się do zakazu dominują osoby z wysokimi dochodami (powyżej 5 tys. zł miesięcznie), wyższym wykształceniem i mieszkańcy metropolii.

Na zakazie zyskują sklepy osiedlowe i e-commerce. Konsumenci korzystają z alternatywnych rozwiązań, które pozwalają im zrobić zakupy w niedziele niehandlowe. Entuzjastycznie podchodzą również do idei sklepów autonomicznych.

Blisko 2/3 ankietowanych przyzwyczaiła się do zakazu handlu w niedzielę i po prostu planuje zakupy na inne dni tygodnia. Ponadto prawie połowa Polaków nie widzi potrzeby powrotu do handlu w ten dzień. W przypadku konieczności zrobienia zakupów w niedzielę klienci korzystają ze sprzedaży online (niemal 25 proc.) albo udają się do sklepów, których nie dotyczy zakaz (34,2 proc.). Te strategie najczęściej stosują Polacy z miast do 50 tys. mieszkańców (44,5. proc.) oraz ci, których dochód nie przekracza 1000 zł (52,7 proc. wskazań).

Istnieje jednak druga strona medalu – 25 proc. badanych twierdzi, że zakaz ma negatywny wpływ na komfort ich życia. Dla tych Polaków niedziela często jest jedynym dniem, kiedy mogą spokojnie zrobić zakupy. W grupie, która chętnie wróciłaby do handlu w ostatnim dniu tygodnia przeważają mieszkańcy metropolii (61,3 proc. wskazań) i osoby z wyższym wykształceniem (55,5 proc.).

Ograniczenia w handlu w niedzielę otwierają pole do popisu dla autonomicznych sklepów samoobsługowych. Aż 52 proc. uczestników badania uważa, że mogłyby one rozwiązać problem zakazu handlu w te dni. Podobna liczba ankietowanych twierdzi, że wprowadzenie takiego rozwiązania na polski rynek byłoby dobrym pomysłem.

Wyniki wspomnianego badania dowodzą, że konsumenci są otwarci na zmiany i szybko adaptują się do nowych warunków. Ponad 60 proc. badanych przyzwyczaiło się do zakazu handlu w niedzielę i nie tęskni za swobodnym kupowaniem w te dni. Z podobną otwartością Polacy podchodzą do zmian w samym handlu - 53,8 proc. respondentów uważa, że sklepy autonomiczne to nasza przyszłość(…)

mówi Dariusz Józefiak, dyr. departamentu marketingu i reklamy SCB.
Źródło

Skomentuj artykuł: