Zadłużenie branży handel detaliczny wzrosło rdr. o 6,6 proc. do 3,33 mld zł, a długi sektora handlu hurtowego - o 6,2 proc. do 4,4 mld zł - wynika z raportu BIG InfoMonitor. W ostatnich 5 latach przeterminowane zadłużenie przedsiębiorstw z grupy handel detaliczny wzrosło o ponad 25 proc.
Zgromadzone w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowej BIK dane pokazują, że zaległe zobowiązania branży handel detaliczny wzrosły w ciągu roku o 207,4 mln zł (6,6 proc.) i na koniec stycznia 2025 r. wynosiły ponad 3,33 mld zł. W ciągu ostatnich 5 lat przeterminowane zadłużenie przedsiębiorstw z tej grupy wzrosło o ponad 25 proc.
Autorzy raportu ocenili, że wzrost niespłaconych w terminie zobowiązań detalistów to wyraźny sygnał pogarszającej się sytuacji finansowej wielu firm handlowych. Zgodnie z raportem, udział nierzetelnych dłużników wśród przedsiębiorstw handlu detalicznego wynosi niespełna 4 proc. a ilościowo oznacza to, że 36 082 podmioty z tej branży nie płacą na czas lub wcale. Średnia wartość zaległości przypadająca na jedno przedsiębiorstwo wynosi ponad 92 tys. zł.
Cytowany w informacji Waldemar Rogowski z BIG InfoMonitor przypomniał, że tylko w pierwszym półroczu 2024 r. niewypłacalność ogłosiło 697 firm handlowych, w tym 340 detalistów (wzrost o 26 proc. rok do roku). "Za tę sytuację odpowiadają m.in. rosnące koszty działalności, zwiększony udział e-commerce w rynku oraz zmieniające się nawyki i wzorce zachowań konsumentów" - wskazał.
Zgodnie z raportem, szczególnie zadłużeni są sprzedawcy sprzętu gospodarstwa domowego - ich zadłużenie wzrosło o 177,3 proc. rdr. i na koniec stycznia 2025 r. osiągnęło poziom ponad 120 mln zł. Wzrosły też długi firm zajmujących się sprzedażą mebli, oświetlenia i artykułów domowych - o 82,7 proc. rdr. do 149 mln zł. "Wzrost ten sugeruje, że konsumenci w minionym roku wyraźnie ograniczali wydatki na dobra trwałe, co mogło być efektem wysokich kosztów życia, rosnących rat kredytowych oraz niepewności gospodarczej" - podkreślili autorzy.
"Mimo znaczącego wzrostu wartości zaległości, udział firm z problemami płatniczymi w danej branży pozostaje stabilny lub rośnie minimalnie (np. w sprzedaży sprzętu RTV wzrost z 4,8 proc. do 4,9 proc.). Może to oznaczać, że kłopoty finansowe dotykają głównie firm już wcześniej zadłużonych"
- zauważył, cytowany w informacji prezes BIG InfoMonitor Paweł Szarkowski. "Pętla opóźnień i niewypłacalności w handlu pozostaje poważnym problemem - 86 proc. małych i średnich przedsiębiorstw z tego sektora deklaruje, że otrzymuje opóźnione płatności za faktury" - dodał.
Z kolei zadłużenie sektora handlu hurtowego, jak wynika z raportu, wzrosło rdr. o blisko 259 mln zł (6,2 proc.) do ponad 4,4 mld zł na koniec stycznia tego roku. Zgodnie z wynikami raportu, ponad 24,5 tys. hurtowni ma problemy ze spłatą bieżących rachunków, kredytów i faktur wobec kontrahentów. "W rok ich liczba powiększyła się o 1404 nierzetelne płatniczo podmioty i tym samym udział dłużników wynosi obecnie wysoki 7 proc. odsetek"
- poinformowali autorzy raportu.
"To co wstrzymywało polskiego konsumenta przed większą konsumpcją, a tym samym ograniczało sprzedaż detaliczną w 2024 to będąca jeszcze świeżo w pamięci wysoka inflacja, wspomnienia pandemii, czyli bezpieczeństwo ekonomiczne i pandemiczne. Jednak najważniejsze było bezpieczeństwo osobiste zagrożone wojną w Ukrainie. Skłaniało to raczej do oszczędzania a nie konsumowania. Jeżeli dodamy do tego sharing economy i experence economy to widzimy, dlaczego rok 2024 nie należał do zbyt udanych dla handlu" - zauważył Waldemar Rogowski.
Podkreślił, że perspektywy na 2025 są jednak "umiarkowanie optymistyczne". "W 2025 roku popyt konsumpcyjny będzie większym wsparciem dla sektora handlowego. Spadek inflacji i możliwe zakończenie konfliktu w Ukrainie będą pozytywnie wpływały na zachowania konsumpcyjne polskiego konsumenta. W kraju powinna pojawić się solidna dynamika wzrostu spożycia prywatnego, która w połączeniu z możliwymi obniżkami stóp procentowych w 2025 roku w większym stopniu wesprze wydatki na towary, co jest dobrą informacją dla firm handlowych zarówno detalicznych jak i hurtowych" – dodał.