Cegielski dostarczy 300 wagonów dla PKP Intercity

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na dostawę 300 nowych wagonów. Wartość projektu to ponad 4 mld 238,5 mln zł brutto - poinformowała kolejowa spółka. Za realizację dostaw będzie odpowiadać firma H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych z siedzibą w Poznaniu.

Kontrakt zawiera też prawo opcji na dodatkowe 150 wagonów. Wartość kontraktu z opcją to 6 mld 357,9 mln zł.

Pod koniec 2022 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 300 nowych wagonów, z opcją na kolejnych 150. Rok później przewoźnik otworzył oferty złożone przez dwóch producentów: H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych z Poznania oraz NEWAG z Nowego Sącza.

"Właśnie rozstrzygnęliśmy największy w historii spółki przetarg pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 roku będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych"

 – powiedział cytowany w komunikacie członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk.

 Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:

• 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;

• 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;

• 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;

• 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;

• 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;

• 38 wagonów restauracyjnych;

• 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.

Nowe wagony będą dostosowane do prędkości podróżnej 200 km/h.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.

Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać około dwa razy więcej pociągów, zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie i zaoferować podróżnym wysoki standard podróży. Aby to osiągnąć, spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.

PKP Intercity przeznaczyło już 11 mld zł na modernizację swojego taboru. Spółka zmodernizowała już ponad 900 wagonów, a od marca do floty przewoźnika dołączy kolejnych 40 wagonów po modernizacji. Spółka kupiła też 81 nowych wagonów. PKP Intercity zmodernizowało ponadto 167 lokomotyw i kupiło 43 nowe. W maju i czerwcu tego roku spółka otrzyma kolejne nowe lokomotywy typu Griffin. Spółka zmodernizowała ponadto 14 EZT-ów typu ED74 i kupiła 12 nowych EZT-ów typu FLIRT.

Spółka planuje ponadto do końca marca tego roku ogłosić przetarg na 23 elektryczne zespoły trakcyjne, które będą mogły przewozić pasażerów z prędkością 250 km/h.

Źródło

Skomentuj artykuł: