CPK inwestuje w Torpol

Centralny Port Komunikacyjny podpisał przedwstępną umowę zakupu pakietu kontrolnego akcji spółki Torpol, która specjalizuje się w modernizacji i budowie infrastruktury kolejowej. Zaangażowanie kapitałowe w doświadczoną firmę wykonawczą ma ułatwić budowę tzw. szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących m.in. do nowego lotniska – poinformowała spółka CPK.

Celem podpisanej umowy jest nabycie przez CPK pakietu kontrolnego spółki akcyjnej Torpol (38 proc.  akcji) od Towarzystwa Finansowego Silesia (TFS), które obecnie jest jej największym akcjonariuszem. Transakcja była prowadzona według standardów rynkowych. Została poddana analizie rentowności i otrzymała pozytywny wynik tzw. testu prywatnego inwestora.

- Celem inwestycji CPK w Torpol jest chęć zmniejszenia ryzyka braku odpowiednich zasobów wykonawczych na potrzeby realizacji ambitnego programu inwestycyjnego CPK. Z naszego punktu widzenia ważne jest, żeby wykonawcy kolejowi byli zdolni do realizacji rozbudowanych programów inwestycyjnych, posiadali wiarygodność finansową, a jednocześni byli konkurencyjni - mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej, Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jak zauważa minister, dotychczasowe problemy w realizacji dużych inwestycji kolejowych w Polsce wynikały m.in. z ograniczeń po stronie wykonawców, np. kompetencyjnych, sprzętowych, kadrowych i finansowych, a czasami też nieodpowiedniego podziału ryzyka między wykonawcę i zamawiającego.

– Nabycie przez CPK spółki wykonawczej będzie stymulować dalszy rozwój i konkurencyjność rynku budowlanego, co jest potrzebne dla projektowanych przez nas inwestycji - dodaje Horała.

–  CPK to największy program infrastrukturalny w RP. Torpol to jedna z najważniejszych spółek budowlanych w Polsce. Przejęcie przez CPK kontroli nad Torpolem  nie oznacza, że będzie on uzyskiwać kontrakty na preferencyjnych zasadach. Obie strony mogą jednak ze spokojem inwestować w długoterminowe relacje oparte na zaufaniu. CPK jako inwestor strategiczny Torpolu to dobra informacja dla innych zamawiających i dla polskiego rynku infrastrukturalnego, dla którego metody realizacji projektów oparte na partnerskiej współpracy między zamawiającym a wykonawcami to kolejny skok rozwojowy  – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Kluczowymi korzyściami wynikającymi z transakcji jest m.in. ograniczenie ryzyka braku niezbędnych zasobów wykonawczych przy realizacji inwestycji kolejowych CPK. Zakup pozwoli spółce na dostęp do kompetencji wykonawczych Torpolu, a obu stronom na dostosowanie podziału ryzyka inwestycyjnego między zamawiającego i generalnego wykonawcę.

– Towarzystwo Finansowe Silesia jest spółką państwową w nadzorze Ministra Aktywów Państwowych, która ma na swoim koncie sporo projektów zrealizowanych z sukcesem. Jednym z nich jest rozwój Torpolu, jaki dokonał się w okresie zaangażowania kapitałowego Silesii – mówi Karol Rabenda, wiceminister aktywów państwowych.

– Pozyskanie dla Torpolu inwestora branżowego stwarza dzisiaj możliwość dalszego wzrostu pozycji tej spółki na rynku inwestycji kolejowych i jednocześnie ma ważne znaczenie dla strategicznego projektu CPK - dodaje.

Firma realizowała w przeszłości projekty typu greenfield i ma wielobranżową praktykę w inwestycjach w sektorach: kolejowym, drogowym i kubaturowym. Spółka odpowiadała m.in. za budowę dworca Łódź Fabryczna.

– Torpol jest przygotowany do realizacji dużych kontraktów wielobranżowych. Posiada potencjał ludzki, finansowy i sprzętowy, żeby zmierzyć się z wyzwaniami, jakie dotykają dzisiaj branżę budownictwa kolejowego. TFS jako inwestor i jako podmiot uczestniczący okresowo w finansowaniu spółki ma swój znaczący udział w tworzeniu jej wartości dla akcjonariuszy – mówi Monika Domańska, wiceprezes TFS.

Po podpisaniu umowy w sprawie Torpolu kolejnym krokiem jest pozyskanie zgód korporacyjnych i skierowanie do UOKiK wniosku o zgodę na dokonanie transakcji.

Spółka CPK przygotowuje budowę 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to ok. 2.000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Studia wykonalności (tzw. STEŚ) są opracowywane już dla 1500 km z nich. Z tego dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, dla 200 km między Łodzią i Wrocławiem oraz 40 km w rejonie Rzeszowa CPK ma już warianty inwestorskie. W pierwszej połowie br. spółka planuje rozpoczęcie prac przy budowie 4-kilometrowego tunelu dalekobieżnego w rejonie Łodzi Fabrycznej.

Źródło

Skomentuj artykuł: