- Rząd podjął właśnie decyzję o skreśleniu z polskiego KPO 100 mln euro na projektowanie połączeń kolejowych w ramach programu CPK - napisał w mediach społecznościowych Marcin Horała, były pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Marcin Horała w mediach społecznościowych poinformował, że rząd podjął decyzję o skreśleniu z KPO 100 mln euro na projektowanie połączeń kolejowych w ramach programu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Jeżeli te środki nie zostaną natychmiast uzupełnione z innych źródeł, oznacza to opóźnienie procesu inwestycyjnego - wskazał, dodając, że wcześniej doszło do "niezłożenia wniosków o środki z CEF [unijny instrument "Łącząc Europę"] na projekty kolejowe".
- Tutaj sytuacja jest inna - środki zostały już zatwierdzone przez Komisję Europejską, to strona polska podjęła inicjatywę i aktywne zabiegi, żeby je zabrać z projektów kolejowych CPK
- napisał Marcin Horała.
Były pełnomocnik rządu ds. CPK złożył w tej sprawie interpelację do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, w której pyta o powody decyzji o "odebraniu dofinansowania spółce CPK w wysokości 100 mln euro przeznaczonego w KPO na opracowanie dokumentacji dla odcinków kolejowych należących do tzw. linii Y, pomimo braku jakichkolwiek wniosków z przeprowadzonego audytu". Horała zapytał także, czy stanowisko w tej sprawie zajęła Komisja Europejska i kto będzie beneficjentem 100 mln euro, które odebrano CPK.
‼️ Już nie tylko lotnisko, kasują też kolej ‼️
Być może słyszeli Państwo od obecnie rządzących, że podstawowe połączenia kolejowe planowane w ramach CPK będą realizowane (np. Y - Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław).
To połączenia leżące na sieci bazowej unijnego systemu TEN-T. Były…— Marcin Horała (@mhorala) April 19, 2024
Wczoraj portal money.pl poinformował, że nowe władze spółki CPK planują "odłączyć się mentalnie od modelu piasty i szprychy".
Tzw. szprychy to potoczne określenie sieci kolejowych, mających łączyć całą Polskę z jej centralną częścią - w tym Warszawą i CPK. - To wizja jednego człowieka, niekoniecznie najlepsza - powiedział Zbigniew Szafrański, szef rady nadzorczej spółki podczas Forum Dialogu Technicznego Komponentu Kolejowego CPK. Money.pl wskazuje, że autorem projektu szprych jest Patryk Wild, obecnie przedstawiciel stowarzyszenia "Tak dla CPK", w przeszłości - przewodniczący komponentu kolejowego w zespole doradczym pełnomocnika rządu ds. CPK. Wild, cytowany przez money.pl, wskazał, że nad projektem pracował cały zespół, a "wiele z tych linii planowane było od dekad".
Szafrański w rozmowie z money.pl wskazał, że spółka ma czas "na ponowne przeanalizowanie programu kolejowego i wybranie do realizacji tych linii kolejowych, których budowa jest uzasadniona ekonomicznie i demograficznie".