Polska firma zbuduje Rail Baltica w Estonii

Konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex, wygrało przetarg na zaprojektowanie i budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii, na odcinku Pärnu do granicy Łotwy - poinformowała spółka budowlana. Dodała, że wartość kontraktu to ok. 332 mln euro, czyli ok. 1,4 mld zł.

Spółka podała, że kontrakt obejmuje budowę 58,08 km linii kolejowej i realizowany będzie w formule "Alliance". Jak wyjaśniono, taka formuła to model realizacji projektów oparty na ścisłej współpracy między zamawiającym a wykonawcami, gdzie strony dzielą odpowiedzialność, ryzyka i korzyści. 

"Proces podzielony jest na etapy, a każda faza jest zatwierdzana osobno, co zapewnia elastyczność i kontrolę nad inwestycją. Dzięki temu podejściu minimalizowane jest ryzyko zaistnienia sporów, a projekt może być realizowany bardziej efektywnie i transparentnie"

 - dodano.

Budimex poinformował ponadto, że kontrakt podzielony jest na trzy fazy: projektową, budowlaną oraz odpowiedzialności za wady, przy czym fazy te będą przedmiotem osobnych zleceń. Udział Budimeksu w grupie, która ma wykonać zakres obejmujący wyłącznie roboty budowlane wynosi 40 proc.

Firma przekazała, że budowa głównej linii Rail Baltica w Estonii podzielona jest na dwa odcinki, na które mają zostać podpisane oddzielne umowy z zamawiającym. 

"Dzisiejsza informacja przekazana przez Budimex o wyborze oferty konsorcjum, dotyczy realizacji odcinka 2 (...) obejmującego część inwestycji od Pärnu–Ikla, aż do granicy z Łotwą. Spółka oczekuje obecnie na podpisanie kontraktu" - dodano.

Według szacunków, kontrakt na realizację kolejnego odcinka Rail Baltica zwiększy portfel Grupy Budimex nawet o 0,5 mld zł, co przy jego aktualnym poziomie dałoby 18,3 mld zł. Przypomniano, że na koniec 2024 r. portfel zamówień Grupy Budimex osiągnął rekordową wartość 17,8 mld zł, co oznacza wzrost o 51 proc. rdr.

W komunikacie przekazano również, że planowany termin zakończenia prac budowlanych w Estonii to koniec 2030 roku.

"Projekt ma na celu rozwój nowoczesnej infrastruktury kolejowej, która pozwoli pociągom osiągać prędkość do 249 km/h. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa estońskiego" 

- dodano.

Poza Budimeksem w skład konsorcjum, które wygrało przetarg na Rail Balticę w Estonii wchodzą: Bouygues Travaux Publics (Francja) oraz KMG Infra OÜ (Estonia). Firmy te stanowią tzw. grupę budowlaną. W konsorcjum są również: Ingérop Conseil et Ingénierie (Francja) i WSP Finland Oy (Finlandia), które tworzą tzw. grupę projektową. Zamawiającym jest OÜ Rail Baltic Estonia.

Rail Baltica to międzynarodowy szlak kolejowy, który ma połączyć Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i w dalszej perspektywie Finlandię.

Źródło