Rowerem przez Wielkie Jeziora Mazurskie? Niedługo będzie to możliwe

Sezon turystyczny na Mazurach trwa trzy, góra cztery miesiące. Potem z każdym dniem jachtów na jeziorach ubywa, a zatłoczone jeszcze w wakacje bulwary świecą pustkami. Dlatego od wielu już sezonów włodarze mazurskich gmin i powiatów głowili się jak zaradzić krótkiemu sezonowi. Ich odpowiedzią będzie jedna z najpiękniejszych tras rowerowych na świecie, która w całości ma być ukończona w czerwcu.

Polacy pokochali sport, a w szczególności jazdę na rowerze. Miłośnicy dwóch kółek na stałe wpisali się w polski krajobraz. Jak pokazują wyniki badania instytutu ARC Rynek i Opinia, jazda na rowerze to najchętniej uprawiany sport przez Polaków.

"W ciągu ostatnich 10 lat trzykrotnie wzrósł odsetek Polaków, którzy uprawiają sport. W 2009 roku tylko 24 proc. Polaków twierdziło, że uprawia sport, w najnowszym badaniu – aż 74 proc." -  komentują autorzy badania. Jak dodają, dyscypliną, która najbardziej zyskała na popularności jest właśnie jazda na rowerze (wzrost z 23 proc. do 38 proc.).

Ten trend dostrzegło Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie, w skład którego wchodzi 12 gmin i 4 powiaty. Dzięki ich zaangażowaniu już w tym roku gotowa będzie  długo wyczekiwana przez miłośników dwóch kołek Mazurska Pętla Rowerowa. Zakładany przebieg trasy oparty został o oś Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, które stanowią unikat na skalę europejską ze względu na jeden z najdłuższych systemów jezior i kanałów tworzących szlak wodny i żeglugowy.  Całość pętli będzie liczyć aż 305 km. Od północy połączy się z inną trasa rowerową - Green Velo.

Na niektórych odcinkach, do Mazurskiej Pętli Rowerowej zostaną włączone już istniejące ścieżki. Na trasach usytuowane zostaną punkty informacyjne o miejscach, które warto odwiedzić. A przecież w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich ich nie brakuje. Powstaną też specjalnie przygotowane punkty widokowe, a także wiaty służące jako miejsca obsługi rowerzystów.

Projekt jest realizowany w podziale na 4 etapy. Pierwszy - północno-wschodni - o długości 58 km  przebiegać będzie przez miejscowości: Sterławki Małe, Doba, Radzieje, Perkunowo, Giżycko, Wilkasy , Bogaczewo, Kanał Kula, Rydzewo, Marcinowa Wola. Przewidywany termin zakończenia to czerwiec tego roku. Etap drugi – południowo-wschodni - o długości  90 km  będzie przebiegał przez miejscowości Cierzpięty, Okartowo, Karwik, Pisz, Wiartel, Karwica, Krzyże, Ruciane-Nida, Iznota. Etap III – zachodni - o długości 95 km zostanie zlokalizowany w miejscowościach Mikołajki, Stare Sady, Jora Wielka, Notyst, Ryn, Użranki, Kosewo, Mrągowo, Młynowo, Orło.  Kolejny etap – północny - o długości ok. 62 km będzie przebiegał przez miejscowości Mamerki, Węgorzewo, Ogonki, Pozezdrze.  Etapy II-IV zostaną zakończone już w marcu tego roku.

Szacowana wartość projektu to ok. 55 mln zł przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej w wysokości ok. 46,75 mln zł.

Źródło

Skomentuj artykuł: