W 2025 r. pierwsza emisja obligacji w oparciu o WIRF

Pierwsza emisja obligacji skarbowych opartych na wskaźniku WIRF możliwa będzie w 2025 r. – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na pytania PAP. WIRF to wskaźnik, który ma zastąpić WIBOR m.in. w umowach kredytowych.

We wtorek Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych ogłosił, że wskaźnikiem, który zastąpi WIBOR będzie indeks WIRF. Indeks ten bazuje na depozytach niezabezpieczonych instytucji kredytowych i instytucji finansowych. Tym samym WIRF zdetronizował wskaźnik WIRON, który wcześniej wskazywany był na następcę WIBOR-u (a który uwzględniał także depozyty przedsiębiorstw). Wybór nowego wskaźnika jest jednym z etapów reformy – wśród kolejnych jest emisja obligacji, opartych na WIRF.

"Resort finansów jest prawnie i operacyjnie gotowy do przeprowadzenia emisji opartej o nowy wskaźnik"

 – napisał resort finansów w odpowiedzi na pytania PAP.

MF przypomniało, że zostało znowelizowane rozporządzenie dotyczące warunków emitowania obligacji skarbowych oferowanych w sprzedaży hurtowej. Resort napisał również, że gotowa jest „infrastruktura techniczna i organizacyjna, umożliwiająca dokonywanie emisji obligacji o oprocentowaniu zmiennym opartym na nowym wskaźniku referencyjnym”. W odpowiedzi resortu czytamy także, że pilotażowa emisja będzie możliwa po rozpoczęciu przez administratora wskaźników referencyjnych (którym jest spółka zależna GPW - GPW-Benchmark) publikacji wskaźnika WIRF oraz odpowiednich indeksów składanych. Poza tym do emisji konieczna jest operacyjna i rynkowa gotowość uczestników rynku – w szczególności dealerów skarbowych papierów wartościowych - do kupowania obligacji skarbowych opartych o nowy wskaźnik.

„Mamy nadzieję, że przesłanki te będą spełnione jak najszybciej, tak aby pilotażowa emisja odbyła się w 2025 r. O szczegółach poinformujemy po modyfikacji Mapy Drogowej reformy i z wyprzedzeniem prawdopodobnie nie dłuższym niż trzy miesiące. O planach Ministerstwa Finansów będziemy informować na bieżąco w kwartalnych planach finansowania potrzeb pożyczkowych oraz miesięcznych planach podaży SPW” 

– napisał resort finansów.

MF stwierdziło także, że rezygnacja z emisji obligacji opartych na wskaźniku WIBOR oraz pełne przejście nowych emisji na wskaźnik WIRF „nastąpi w konsultacji z uczestnikami rynku w terminie uzależnionym od uwarunkowań rynkowych, przede wszystkim od rozwoju popytu na obligacje oparte na nowym wskaźniku”. Jednocześnie równolegle wypracowane zostaną zasady przeprowadzenia konwersji istniejącego portfela obligacji powiązanych z WIBOR-em na papiery oparte na WIRF-ie.

Jednak – jak przypomniało MF – zasady przeprowadzenia procesu zamiany wskaźników zostały opisane w ustawie o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym. Przepisy mówią, że „proces wyznaczania zamiennika zostanie zainicjowany przez Komisję Nadzoru Finansowego” i że wprowadzenie zamiennika nastąpi na podstawie „rozporządzenia ministra właściwego do spraw instytucji finansowych z wzięciem pod uwagę rekomendacji Komitetu Stabilności Finansowej”.

„Proces wdrożenia nowego wskaźnika referencyjnego jest ogromnym przedsięwzięciem pod względem logistycznym, prawnym i biznesowym. Nad przebiegiem reformy wskaźników referencyjnych w Polsce pracuje m.in. Narodowa Grupa Robocza do sprawy reformy wskaźników referencyjnych. W związku z wyborem nowego docelowego wskaźnika będzie przeprowadzana aktualizacja mapy drogowej i z jej zawartości będą wynikać terminy wprowadzenia instrumentów opartych o nowy wskaźnik”

 – podało MF. Resort podkreślił, że obecnie nie jest możliwe określenie zasad wymiany obligacji powiązanych z WIBOR na papiery oparte na docelowym wskaźniku z rodziny WIRF.

MF podało także, że teraz Komitet Sterujący NGR zajmie się aktualizacją mapy drogowej, wyznaczającej terminy związane z reformą wskaźników, a także „weryfikacją i aktualizacją wydanych dotychczas rekomendacji NGR”, które dotyczą one standardów zastosowania nowego indeksu zarówno w nowych umowach i instrumentach finansowych, jak również w portfelu zawartych umów i instrumentów finansowych. Reforma wskaźników będzie oznaczać także zastąpienie WIBOR-u wskaźnikiem WIRF także w istniejących umowach kredytowych oraz instrumentach finansowych.

„Główne formy sposobu wymiany wskaźników nie powinny ulec zmianie, gdyż wynikają one z przepisów prawa, np. w przypadku zawartych umów kredytowych, co do zasady możliwe są bilateralne, dobrowolne konwersje (za zgodą wszystkich stron, np. w formie aneksowania, w ramach swobody kształtowania umów), zaś w przypadku gdy wskaźnik WIBOR przestanie być opracowywany, a taka umowa nie zostanie wcześniej renegocjowana przez strony, zastosowanie będzie miała zawarta w jej treści klauzula awaryjna, bądź (w przypadku braku takiej klauzuli, a także gdy jest ona nieodpowiednia) zamiennik wyznaczony w drodze rozporządzenia Ministra właściwego ds. instytucji finansowych” – czytamy w odpowiedzi resortu.

MF podkreśliło, że wymiana wskaźników w istniejących umowach „powinna być neutralna ekonomicznie dla wszystkich stron”, a wyrównaniu różnic w poziomie wskaźników służy dodanie spreadu korygującego. Resort dodał, że takie działanie jest i było „powszechnie stosowane w innych krajach przechodzących reformę” i że wynika z bezpośrednio stosowanego prawa Unii Europejskiej. MF napisało, że prace nad zasadami zamiany wskaźników w istniejących umowach i instrumentach finansowych zaczną się niezwłocznie.

„(…) prace rozpoczną się niezwłocznie, będą intensywne, a ich efekty upublicznione i szeroko komunikowane. Prace będą wymagały zaangażowania wielu ekspertów oraz podmiotów publicznych i prywatnych, reprezentowanych w licznych wyspecjalizowanych podgrupach NGR. Mamy przy tym również na względzie potrzebę zapewnienia wysokiej jakości merytorycznej ostatecznych produktów wypracowanych przez NGR. Na chwilę obecną nie możemy podać konkretnego terminu, jednak zależy nam, by było to możliwie jak najszybciej” – napisał resort. 

Źródło

Skomentuj artykuł: