Shoper, najchętniej wybierana platforma e-commerce w Polsce,przeanalizował przedświąteczne zakupy w sklepach internetowych swoich klientów. Jak wynika z danych platformy, Polacy celebrują grudzień jako czas, w którym dom powinien emanować przytulnością i ciepłem świątecznego klimatu. Dlatego w internetowych koszykach królował świąteczny asortyment, taki jak m.in. ręcznie robiona ceramika, świece sojowe czy idealne na prezent personalizowane kubki i filiżanki. Ta grupa produktowa wygenerowała 23% wzrost GMV (czyli łącznej wartości transakcji) względem listopada br.
Dane Shopera wskazują, że w grudniu zmienia się również sposób podejścia do zakupów. Z uwagi na świąteczne prezenty, kupujemy produkty głównie z myślą o innych, a nie o sobie. Co w tym roku kupowali Polacy dla swoich bliskich? Wzrost sprzedaży zanotowały między innymi produkty z kategorii drobnego AGD i RTV, takie jak: gadżety do telefonów, czy sprzęt związany z rozwojem pasji, np. maszyny do szycia (+63% GMV względem listopada br.). Popularne okazały się również płyty winylowe i inne akcesoria muzyczne (+75% GMV względem listopada br).
– W grudniu zakupy często zyskują zupełnie inny charakter. Z perspektywy analityka danych uważam, że to jest fascynujący moment, kiedy możemy zauważyć, jak zmiana priorytetów osób kupujących w sieci realnie wpływa na wybory zakupowe, a co za tym idzie, wyniki sprzedażowe właścicieli sklepów internetowych Shoper
– komentuje Magdalena Rękas, Data Analyst w Shoper
Innym zaskakującym trendem jest 42% wzrost sprzedaży złota i srebra względem listopada br. Małe sztabki inwestycyjne czy biżuteria zyskują popularność jako prezenty łączące wartość materialną z symboliczną. To pokazuje, że Polacy coraz częściej wybierają podarunki z myślą o przyszłości, a nie tylko o „tu i teraz”.
Tematyczne pudełka prezentowe zyskują na popularności
W grudniu serca kupujących podbiły również boksy prezentowe, czyli tematyczne zestawy produktów, oferowane przez właścicieli sklepów internetowych. W wybranych sklepach internetowych Shoper były to najczęściej kupowane artykuły w grudniu. Najbardziej zaskakujące propozycje, jakie znalazły się w koszykach to m.in. boksy z artykułami wędkarskimi czy też zestawy z płytami winylowymi.
Dlaczego boksy prezentowe tak świetnie się sprzedają?
Świąteczne zestawy prezentowe rozwiązują problem kupujących, jakim jest brak czasu na kompletowanie prezentu, niewiedza na temat danej dziedziny, czy niepewność co do tego, czy podarunek okaże się trafiony. Z kolei dla sprzedawców to dobry pomysł na sprzedaż towarów niekoniecznie związanych ze świętami. To przykład, jak dobrze przemyślana strategia może przynieść korzyści obu stronom.
– Nawet produkty, które nie kojarzą się bezpośrednio ze świętami, mogą zyskać na popularności, dzięki odpowiedniej personalizacji oferty. Z kolei proste komunikaty na stronie, takie jak „idealny prezent świąteczny dla…” czy „pomysły na prezent pod choinkę” to skuteczny sposób na przyciągnięcie klientów, co przełożyło się na rekordową sprzedaż w wybranych sklepach Shoper
– komentuje Basia Kaleńczuk, Corporate Communication Specialist w Shoperze.
Co łączy ze sobą łyżwy, odzież termiczną i podróże w egzotyczne kierunki?
Jak wynika z danych Shoper, przed świętami równie chętnie inwestujemy w asortyment związany z rozwojem pasji: łyżwy, akcesoria do wspinaczki, odzież termiczną, akcesoria wędkarskie czy bieżnie. Łączna wartość transakcji tych produktów w grudniu, wzrosła o blisko 55% względem listopada br.
Ciekawym trendem jest także 63% wzrost sprzedaży (względem października br.) bielizny, piżam i… strojów kąpielowych. Z kolei GMV produktów związanych z podróżowaniem (walizki, plecaki do samolotów, wycieczki) wzrosło aż trzykrotnie względem grudnia 2023 r. Dlaczego? Sezon zimowy to doskonały moment na zaistnienie dla marek, które oferują tego typu produkty.
– Polacy podróżują cały rok, a wiele sklepów stacjonarnych nie ma na stałe w ofercie produktów sezonowych takich jak chociażby stroje kąpielowe. Niższe stawki za reklamy i możliwość wyeksponowania sezonowej oferty dają sprzedawcom przewagę, której nie sposób zignorować – mówi Magdalena Rękas, Data Analyst w Shoper.
Rosnąca popularność tak odmiennych od siebie grup produktowych, to dowód na to, że sezonowe potrzeby i rozwój pasji mogą generować niespodziewane zyski dla sprzedawców online o każdej porze roku.