Firma Harley-Davidson poinformował w poniedziałek, że kończy z różnorodnością i innymi postępowymi inicjatywami w firmie. To kolejna duża amerykańska marka, która wycofała się z polityki DEI, którą wspierała w ostatnich latach.
Anglojęzyczny skrót DEI, oznaczający różnorodność, równość i włączanie (Diversity, Equity & Inclusion), zna chyba większość specjalistów HR w dużych firmach, szczególnie w spółkach z zachodnim kapitałem, które coraz częściej tworzą odrębne stanowiska dla specjalistów i menedżerów zajmujących się tym obszarem.
Jak możemy przeczytać w internecie, strategia DEI „zachęca pracowników do empatii oraz samoświadomości i zwalcza ewentualne – często nawet nieświadome – uprzedzenia”. Jak twierdzą twórcy tej strategii „dzięki niej możliwe jest promowanie przyjaznego i bezpiecznego środowiska pracy – bez względu na pochodzenie, kolor skóry, religię czy wiek osób zatrudnionych”.
W praktyce jednak polityka ta przejawiała się w sponsoringu wydarzeń i festiwali LGBT+ oraz szkoleń personelu firmy w zakresie różnorodności i „przebudzenia”.
Harley-Davidson spotkał się niedawno z presją ze strony Robby'ego Starbucka, konserwatywnego aktywisty, który z powodzeniem zajął się polityką DEI w kilku amerykańskich firmach.
„Jesteśmy zasmuceni negatywnymi opiniami w mediach społecznościowych w ciągu ostatnich kilku tygodni, mającymi na celu podzielenie społeczności Harley-Davidson”
– napisała firma w oświadczeniu opublikowanym na X.
Firma dodała, że „od kwietnia 2024 r. nie prowadzi funkcji DEI. Nie ma limitów zatrudnienia i nie ma już celów w zakresie wydatków na różnorodność dostawców”.
Firma zapowiedziała, że dokona przeglądu wszystkich sponsorów i organizacji zewnętrznych, z którymi firma jest związana. Zasugerowała również, że zrezygnuje z niektórych sponsoringów, w tym festiwali LGBTQ+ Pride, mając na celu skupienie się w przyszłości wyłącznie na rozwoju sportu motocyklowego. Harley-Davidson, z siedzibą w Milwaukee, był wcześniej wieloletnim członkiem korporacyjnym Izby Handlowej Wisconsin LGBT.
Firma poinformowała również, że zakończy współpracę z Human Rights Campaign, wiodącą grupą działającą na rzecz osób LGBTQ+.
W przeszłości Harley-Davidson sponsorował obóz szkoleniowy dla przedsiębiorców LGBTQ oraz przekazał darowiznę na rzecz United Way.
Harley-Davidson to kolejna amerykańska firma po Tractor Supply i John Deere, która zastopowała politykę DEI.
Tractor Supply ogłosił niedawno, że likwiduje miejsca pracy i cele skoncentrowane na różnorodności, równości i integracji oraz wycofuje się z celów w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla a także zakończy sponsoring festiwali LGBTQ+ Pride i kampanii wyborczych. Firma John Deere ogłosiła, że nie będzie już sponsorować wydarzeń związanych ze świadomością społeczną lub kulturalną i będzie kontrolować wszystkie swoje materiały szkoleniowe.