Tylko 9 proc. pracujących w Polsce ma przy zatrudnieniu możliwość wyboru rodzaju umowy

Jedynie ⅓ osób pracujących w Polsce twierdzi, że obecny pracodawca oferuje im możliwość szkoleń i rozwoju zawodowego. Wśród benefitów pozapłacowych w 41 proc. ogłoszeń o pracy wymieniany jest budżet szkoleniowy, jak wynika z danych polskiego portalu z ogłoszeniami No Fluff Jobs. Coraz częściej pracodawcy oferują kandydatom i kandydatkom możliwość skorzystania z ubezpieczenia na życie – odsetek ogłoszeń zawierających informację o takim beneficie wynosi 24 proc. i od początku roku wzrósł o 6 punktów procentowych. 

Zaledwie 18 proc. pracowników i pracowniczek ma dostęp do informacji o ścieżce kariery w swojej obecnej pracy, zna warunki awansu i/lub podwyżki - wynika z najnowszego raportu wspomnianego portalu. 

- W każdym badaniu (…), w którym pytamy o najważniejsze aspekty pracy, na górze zestawienia pojawiają się: wynagrodzenie i możliwości rozwoju. Tymczasem niewielki odsetek pracujących Polek i Polaków ma dostęp do informacji m.in. o oferowanym wynagrodzeniu, ścieżce kariery czy budżecie rozwojowym. Powodów może być kilka: niektóre firmy szukają w ten sposób oszczędności w trudniejszych czasach, inne może dopiero zaczynają porządkować swoje procesy i dbać o doświadczenia pracowników i pracowniczek. Inwestowanie w rozwój i dobrostan pracownika to także inwestowanie w firmę, która zyskuje nowe kompetencje i zmniejsza ryzyko rotacji – komentuje Tomasz Bujok, CEO w No Fluff Jobs.

Od lat do najczęściej oferowanym przez pracodawców benefitem – i jednocześnie najbardziej pożądanym przez pracowników i pracowniczki – jest prywatna opieka medyczna. Według danych No Fluff Jobs pojawia się w 73 proc. ogłoszeń. W blisko 60 proc. ofert pracy wymieniana jest również karta subskrypcyjna na zajęcia sportowe. 

Jednak, patrząc całościowo na rynek, firmy nie oferują zbyt wielu świadczeń pozapłacowych. Trzeci co do popularności benefit – budżet szkoleniowy – można znaleźć w 41 proc. ogłoszeń o pracy. Kolejne miejsca zajmują: praca w małym zespole (29,5 proc.), ubezpieczenie na życie (24 proc.), lekcje językowe (13 proc.), imprezy integracyjne (10 proc.) oraz karta lunchowa (5,4 proc.). Warto wspomnieć, że odsetek ofert zawierających informację o ubezpieczeniu na życie od początku roku wzrósł aż o 6 punktów procentowych.

Z kolei wśród najczęściej proponowanych przez firmy udogodnień znajdują się nowoczesne biuro (59 proc. ofert), parking dla rowerów (49 proc.) i darmowy parking (41 proc.). W 28 proc. ogłoszeń pracodawcy wspominają o playroomie (pokoju, w którym pracownicy mogą się odprężyć przy różnego rodzaju rozrywkach, np. grach), a w 26 proc. o darmowych przekąskach. 
Dla części osób poszukujących pracy benefitem albo przynajmniej zaletą może być brak dress code’u, czyli wymogu formalnego ubioru w pracy. Wysoki odsetek ogłoszeń podkreślających brak tego typu wymagań można znaleźć w branżach takich jak IT (51 proc. ofert), telekomunikacja (44 proc.), konsulting (39 proc.) i marketing (36 proc.). 
 

Skomentuj artykuł: