Gdzie powstanie Izera? Dwie kandydatury

Trwają ostatnie analizy terenów w Jaworznie i Rudzie Śląskiej pod budowę fabryki, w której produkowane będzie polskie auto elektryczne Izera - powiedział dyrektor ds. uruchomienia produkcji w ElectroMobility Poland Cyprian Gronkiewicz. Dodał, że decyzja zapadnie w najbliższych tygodniach.

Jak wskazał Gronkiewicz, na chwilę obecną nie ma podjętej ostatecznej decyzji dotyczącej miejsca budowy zakładu.

"Brane są pod uwagę zarówno Jaworzno oraz Ruda Śląska. Obie kandydatury są wciąż weryfikowane, a ostateczna decyzja powinna zapaść w najbliższych tygodniach, ale nie później niż do końca roku"

zapewnił.

Przypomniał, że w założeniach budowa zakładu Izera miałaby się zacząć jesienią 2021 r.

Zaznaczył, że o wyborze lokalizacji decyduje szereg czynników.

"Przede wszystkim nieruchomość musi spełniać kryteria brzegowe np. umożliwić wpisanie wszystkich części składowych zakładu czyli m.in. tłoczni, spawalni, lakierni, montażu, a także umożliwić organizację odpowiedniego zaplecza logistycznego"

wymienił.

"Chcemy również zabezpieczyć teren dla ew. poddostawców celem umożliwienia stworzenia parku dostawców ulokowanego w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu"

dodał.

Gronkiewicz wyjaśnił, że weryfikacja jakości potencjalnego terenu inwestycyjnego opiera się o trzy podstawowe kryteria. Kryterium techniczne czyli m.in. dostęp do mediów, infrastruktury drogowej czy kolejowej, warunków geotechnicznych czy ukształtowania terenu. Drugie to kryterium środowiskowe związane chociażby z warunkami naturalnymi, czy sposobem użytkowania nieruchomości w przeszłości, oraz kryterium prawne związane m.in. z własnością gruntów.

"W przypadku lokalizacji fabryk motoryzacyjnych niesłychanie ważny jest aspekt logistyczny mówiący o potencjale budowania lokalnego łańcucha dostawców"

zaznaczył.

Dodał, że bardzo ważnym aspektem jest również dostęp do wykwalifikowanej kadry oraz możliwość pozyskania pracowników z rynku.

 "W przypadku fabryki Izery kluczową role odgrywa również czas. Zależy nam aby nieruchomość, która finalnie zostanie wybrana jako lokalizacja fabryki umożliwiła fizyczne rozpoczęcie inwestycji w ciągu roku od oficjalnego wyboru"

powiedział.

Gronkiewicz wskazał, że budowa zakładu będzie kosztować ok. 2 mld zł.

Pod koniec lipca firma ElectroMobility Poland (EMP) przedstawiła oficjalnie dwa prototypy polskich samochodów elektrycznych (w wersji SUV i hatchback) nowopowstałej polskiej marki Izera. Prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba, zapowiedział wówczas, że pierwsze Izery z taśmy produkcyjnej mają zjechać w trzecim kwartale 2023 roku. Wcześniej – na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2021 roku ma powstać fabryka i linia produkcyjna.

Źródło

Skomentuj artykuł:

N