Zapotrzebowanie na materiały o krytycznym znaczeniu dla nowych zielonych technologii rośnie na całym świecie, a zapotrzebowanie na przewidywany, kluczowy metal - lit - potroi się w ciągu najbliższych kilku lat.
Eksperci ostrzegają, że przyspieszenie sprzedaży pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii z powodu światowego niedoboru litu potrzebnego do akumulatorów samochodowych może zostać przystopowane.
Podkreślono znaczenie zabezpieczenia dostaw niezbędnego metalu, ponieważ producenci samochodów wydają miliardy dolarów na elektryfikację swoich przyszłych flot. Przypomnijmy, że branża już zmaga się z niedoborem chipów półprzewodnikowych.
Wielka Brytania jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków pojazdów elektrycznych (EV) w Europie, a pojazdy plug-in stanowią już 11% brytyjskiej sprzedaży.
Według Society of Motor Manufacturers and Traders sprzedaż pojazdów elektrycznych z akumulatorem wzrosła w ubiegłym roku o 186% do 108 000, podczas gdy pojazdów hybrydowych z napędem elektrycznym typu plug-in wzrosła o 91%.
Sky News ujawnił w weekend, że producent pojazdów elektrycznych wspierany przez Amazona i Forda rozmawiał z ministrami na temat budowy gigantycznej fabryki w Wielkiej Brytanii. Ale na początku tego roku poinformowano również o obawach, że Wielka Brytania „nadrabia zaległości” w globalnym wyścigu o pozyskiwanie litu, a do zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym pozostało mniej niż dziesięć lat.
Wielka Brytania, która zobowiązała się do ograniczenia emisji do zera netto do 2050 r., obecnie nie ma komercyjnej produkcji litu, a branża jest w powijakach. Tymczasem zapotrzebowanie na materiały krytyczne dla nowych zielonych technologii rośnie na całym świecie.
Przewiduje się, że zapotrzebowanie na lit może się potroić do 2025 r. do miliona ton rocznie, a następnie ponownie podwoić do dwóch milionów ton rocznie do 2030 r..
Z typową kopalnią produkującą 30 000 ton litu rocznie, oznacza to, że rynek potrzebuje około czterech nowych kopalń rocznie, aby nadążyć za popytem. Eksperci podkreślają jednak, że znalezienie, założenie i uruchomienie kopalni litu zajmuje do siedmiu lat.
Chris Berry, prezes firmy doradczej House Mountain Partners z siedzibą w Waszyngtonie, zajmującej się strategicznymi metalami, powiedział: „Dramatyczne tempo wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii grozi spowolnieniem bez wyraźnej ścieżki do dodatkowych dostaw litu i powiązanych metali akumulatorowych”.
„Oprócz sprzedaży, brytyjscy producenci samochodów ryzykują, że pozostaną w tyle za swoimi chińskimi, amerykańskimi, niemieckimi i japońskimi kolegami, którzy ścigają się o swój łańcuch dostaw elektrycznych na resztę dekady.”
„Sukces tej transformacji polega na zapewnieniu bezpiecznych dostaw surowców akumulatorowych, w tym litu” - dodał Berry.
Większość litu do pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii pochodzi obecnie z Australii i Ameryki Południowej. Zdaniem ekspertów rozpoczyna się światowy wyścig o zaspokojenie rosnącego popytu na wysokiej jakości lit, który jest produkowany po niskich kosztach, zanim pojawi się potencjalny deficyt tego minerału.