Fotowoltaika. Wielu Polaków nie korzysta z ważnego rozwiązania

W Polsce magazynowanie nadwyżek wyprodukowanej energii nie jest często stosowanym rozwiązaniem. Jednak dzięki niemu, jak wynika z badania serwisu Oferteo.pl, można zaoszczędzić w szczególności na zasilaniu domowych urządzeń. Jest to korzystne zwłaszcza w okresie mniejszego nasłonecznienia, czyli jesienią i zimą.

Według zebranych przez serwis danych, zdecydowana większość (84%) właścicieli instalacji fotowoltaicznych nie wykorzystuje w pełni możliwości tej technologii, ponieważ nie magazynuje nadwyżek energii. Natomiast efektywność produkcji prądu ze światła słonecznego zależy od pory roku, dnia i stopnia zachmurzenia w danym momencie - dlatego wydajność fotowoltaiki jest zmienna. Magazynowanie energii pozwala uzyskać oszczędności, które przydadzą się, gdy zapotrzebowanie na nią przewyższy możliwości produkcyjne instalacji.

Właściciele instalacji fotowoltaicznych wykorzystują nadwyżki energii przede wszystkim do zasilania domowych urządzeń (61% wskazań). Kolejne miejsca zajęły rozwiązania służące do zarządzania temperaturą w domowych instalacjach: podgrzewania wody (32%) oraz do klimatyzacji (25%). Poza tym ankietowani zużywają magazynowany prąd do pomp ciepła i stacji ładowania samochodów elektrycznych. 

Jednocześnie fotowoltaika przynosi oszczędności według 70% badanych, bez względu na to, czy magazynują oni energię. Magazynowane nadwyżki produkowanej energii mogą się przydać w miesiącach jesiennych, kiedy najwięcej osób decyduje się na instalację paneli fotowoltaicznych. 

Według danych z badania Oferteo okres najbardziej wzmożonej pracy dla monterów trwa od września do listopada. W tym czasie przeprowadzono 45% wszystkich realizacji u ankietowanych. Najczęściej wskazywanym przez nich miesiącem prac jest październik (19%). Z kolei najmniej zleceń realizowanych jest w lutym, ponieważ tylko 3%.

- Jeśli planuje się montaż fotowoltaiki na jesień, należy wziąć pod uwagę, że jest to najbardziej oblegany termin w roku, dlatego dobrze jest zacząć szukać specjalistów z odpowiednim wyprzedzeniem. Najlepszy będzie czas, kiedy nie ma jeszcze dużego zapotrzebowania na rynku

komentuje Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl.

Skomentuj artykuł: