Rozbudowa Terminalu LNG w Świnoujściu. Powstał trzeci zbiornik

Zakończono rozbudowę Terminala LNG w Świnoujściu. W ramach inwestycji powstał trzeci zbiornik na skroplony gaz o pojemności 180 tys. m3. Umowy dotyczące rozbudowy Terminala podpisano w 2020 r.

„Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla Polski, bo ona powoduje wzmocnienie bezpieczeństwa, niezależności energetycznej Polski. Jesteśmy w zakresie gazu samowystarczalni. Nie potrzebujemy kontaktu z naszymi sąsiadami ze Wschodu” – powiedziała minister przemysłu, Marzena Czarnecka.

Pełnomocnik rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Wojciech Wrochna podkreślił, że inwestycje w infrastrukturę energetyczną „są trudne, a ich realizacja trwa długo”. 

Przypomniał, że decyzja o budowie gazoportu w Świnoujściu zapadła prawie 20 lat temu. Wrochna podkreślił, że bezpieczeństwo energetyczne Polski to jeden ze strategicznych celów rządów.

„Bezpieczeństwo energetyczne ma wymiar gospodarczy, ale daje nam też niezależność w znaczeniu politycznym, militarnym”

 – stwierdził Wrochna.

W ramach rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu powstał trzeci zbiornik na skroplony gaz, o pojemności 180 tys. m sześć. Zbudowano także nowe nabrzeże, które umożliwi cumowanie, postój, załadunek i rozładunek mniejszych zbiornikowców LNG; miejsce przeładunku gazu między tankowcami (tzw. transhipment) i bunkrowania małych jednostek, np. holowników, wykorzystujących LNG jako paliwo.

Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu znajduje się w zewnętrznej części portu morskiego w Świnoujściu na wyspie Wolin. Został otwarty w grudniu 2015 r. Instalacje do przesyłu gazu i dwa zbiorniki (o pojemności 160 tys. m sześć. każdy) umożliwiły dywersyfikację dostaw błękitnego paliwa, zapewniając Polsce bezpieczeństwo energetyczne. Gazoport tworzą falochron osłonowy, nabrzeże dalbowe i obrotnica dla statków. Z systemem przesyłowym gazu ziemnego terminal LNG jest połączony oddanym do użytku w 2014 roku gazociągiem wysokiego ciśnienia do Szczecina.

Program rozbudowy obiektu był podzielony na dwa etapy. Pierwszy etap polegał na zwiększeniu parametrów pracy istniejącej instalacji regazyfikacyjnej dzięki m.in. zamontowaniu dwóch kolejnych regazyfikatorów SCV (ang. Submerged Combustion Vaporiser) i ciągu pomiarowego. W efekcie tych działań od stycznia 2022 r. Terminal mógł świadczyć usługi regazyfikacji, o mocy na poziomie 6,2 mld m sześc.  

W ramach drugiego etapu powstał trzeci zbiornik i drugie nabrzeże do rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG wraz z estakadą przesyłową, łączącą instalacje nabrzeża z nowym zbiornikiem. Zadaniem tych obiektów jest poprawa elastyczności pracy Terminala i zwiększenie zdolności operacyjnych m.in. odbiór większych wolumenów dostaw gazu LNG i bunkrowanie, czyli tankowanie statków gazem LNG bezpośrednio przy nabrzeżu. Dzięki wybudowaniu tych obiektów Terminal LNG w Świnoujściu osiągnął moce regazyfikacyjne na poziomie 8,3 mld m sześc. w skali roku. 

Skomentuj artykuł: