Polacy wygrywają z Czechami wyścig o akumulatory

Koncern Volkswagen poinformował, że w obecnej sytuacji rynkowej nie podejmie teraz decyzji o lokalizacji kolejnych fabryk produkujących akumulatory do pojazdów elektrycznych w Europie. Jednym z kandydatów były Czechy ze strefą przemysłową wokół dawnego lotniska w Lini koło Pilzna. Wcześniej zapadła decyzja o budowie podobnej fabryki w Nysie.

Grupa Volkswagen w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku kontynuowała swoją transformację. Dostawy pojazdów całkowicie elektrycznych wzrosły w tym okresie o 45 procent – do 531500 pojazdów na całym świecie, co oznacza zwiększony do 7,9 procent udział aut z takim napędem w dostawach ogółem (w tym samym okresie 2022 roku było to 6,1 procent). Jednak zainteresowanie elektrykami spada. Obniża się też zapotrzebowanie na części do nich. Dlatego firmy wstrzymują inwestycje - tak jak w Czechach.

Warto więc docenić, że nowo utworzony europejski producent materiałów do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych IONWAY z siedzibą w Brukseli zdecydował się zbudować swój pierwszy zakład produkcyjny w Nysie, w sąsiedztwie istniejącego zakładu firmy Umicore. Spółka joint venture, stworzona przez należącą do Grupy Volkswagen firmę PowerCo oraz Umicore, pozwoli zwiększyć rolę Unii Europejskiej jako istotnego gracza na globalnym rynku elektromobilności. Plany spółki zakładają, że do 2030 r. roczna zdolność produkcyjna osiągnie 160 GWh, co przekłada się na 2,2 mln pojazdów elektrycznych. IONWAY pomoże zatem Unii Europejskiej w osiągnięciu założeń Europejskiego Zielonego Ładu poprzez przyspieszenie tworzenia regionalnych, zrównoważonych i przejrzystych łańcuchów wartości akumulatorów. - Z dużą satysfakcją podchodzimy do dzisiejszego komunikatu, jako że jest on pierwszym operacyjnym krokiem IONWAY oraz ważnym krokiem w ekspansji zintegrowanego łańcucha wartości Umicore – powiedział Mathias Miedreich, dyrektor generalny Umicore.

- IONWAY daje zarówno PowerCo, jak i Umicore znaczącą przewagę na szybko rozwijającym się rynku elektromobilności w Europie. Osiągnęliśmy efekt, na który czekaliśmy od bardzo dawna. Mam na myśli stworzenie efektywnego łańcucha dostaw, aby zabezpieczyć i budować zdolności produkcyjne dla niezawodnych i konkurencyjnych cenowo materiałów katodowych, które będą produkowane w oparciu o odpowiedzialnie pozyskiwane surowce – powiedział Jörg Teichmann, dyrektor ds. zakupów w PowerCo.

Inwestycję w Nysie – dzięki której powstanie nawet do 900 nowych miejsc pracy – wspiera także polski rząd. W ramach Tymczasowych Ram Kryzysowych i Przejściowych władze przekażą spółce IONWAY dotację w wysokości 350 mln euro. Łączna wartość inwestycji do 2030 r. wyniesie 1,7 mld euro (1,35 mld euro po uzyskaniu dotacji). - Jesteśmy wdzięczni polskiemu rządowi za wsparcie, którego udzielił w kontekście realizacji inwestycji IONWAY w Nysie. Strategiczna lokalizacja nowego zakładu, tuż obok fabryki materiałów katodowych, należącej do Umicore, która jest wciąż unikatowa w Europie, sprawi, że transformacja w kierunku elektromobilności i zrównoważonego transportu staje się faktem – dodał Mathias Miedreich.

Obecnie w Nysie trwa przygotowanie terenu, prace inżynieryjne i uzyskiwanie pozwoleń, a budowa rozpocznie się natychmiast po ich otrzymaniu. Produkcja w nowym zakładzie ruszy w 2025 r., a do tego czasu materiały CAM na potrzeby produkcji ogniw w gigafabryce w Salzgitter będą dostarczane z zakładu Umicore w Nysie.

Dzięki bliskiemu sąsiedztwu obu fabryk spółka IONWAY będzie mogła korzystać z know-how Umicore oraz surowców pochodzących z zakładów rafineryjnych firmy w Finlandii. Ponadto strategiczna lokalizacja fabryki umożliwi IONWAY dostęp do odnawialnych źródeł energii, a także wykwalifikowanych pracowników z regionu. Nie bez znaczenia było także wsparcie ze strony polskiego rządu.

- Start projektu IONWAY to efekt zaangażowania PowerCo i Umicore w zrównoważony rozwój. Naszym wspólnym celem jest to, by samochody elektryczne stały się dostępne dla każdego, zaczynając od teraz – powiedział Thomas Jansseune, dyrektor generalny IONWAY.

IONWAY będzie produkować aktywny materiał katodowy (CAM) oraz materiały prekursorowe (pCAM), które będą dostarczane do europejskich gigafabryk ogniw akumulatorowych PowerCo. Obecnie trwają ustalenia związane z wyborem lokalizacji kolejnej fabryki IONWAY.

Skomentuj artykuł: