Akcje największego producenta samochodów w Europie, czyli Volkswagen, oraz jego konkurenta Renault, znacząco spadły w piątek po rekomendacji analityków z UBS, którzy zasugerowali inwestorom pozbycie się ich. Rekomendacja opierała się na narastającej konkurencji dla działalności obu firm ze strony chińskich konkurentów.
Wartość akcji Volkswagena spadła o 4,4% na europejskim rynku, natomiast akcje Renault straciły 5,6%.
„Jesteśmy przekonani, że VW będzie miało trudności z utrzymaniem swojej rentowności w obliczu szybkiego postępu chińskich konkurentów” - zaznaczyli Patrick Hummel, David Lesne i Juan Perez-Carrascosa w swojej analizie.
Chiny stanowią największy pojedynczy rynek dla Volkswagena, ale firma ta boryka się z malejącą sprzedażą, głównie z powodu konkurencji ze strony lokalnych producentów. W pierwszym kwartale tego roku chiński producent pojazdów elektrycznych BYD wyprzedził Volkswagen, stając się największą marką pod względem sprzedaży na chińskim rynku.
„Starsze firmy motoryzacyjne są obecnie bardziej narażone na utratę udziałów w rynku z powodu wzmagającej się konkurencji ze strony chińskich firm i Tesli”
„Dla Renault sytuacja jest szczególnie wyjątkowo trudna” - podkreślili, zauważając, że większość wskaźników finansowych francuskiego producenta samochodów nie wykazuje już poprawy.
Tymczasem w Chinach trwa rozwijanie elektryfikacji infrastruktury transportowej. Wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w kraju odnotowano w drugim kwartale tego roku, osiągając rekordowy poziom w czerwcu.
Jest to efektem zarówno hojnych obniżek cen dokonywanych przez producentów samochodów, jak i wsparcia samorządów w postaci subsydiów. Pojazdy dostępne na rynku obejmują modele z napędem akumulatorowym, hybrydowe typu plug-in oraz pojazdy z silnikami na ogniwach paliwowych.
Volkswagen, Renault i inni globalni gracze również nawiązują współpracę z chińskimi firmami. W lipcu Volkswagen ogłosił zakup prawie 5% udziałów w firmie Xpeng za 700 milionów dolarów oraz zawarcie strategicznego partnerstwa w celu opracowania dwóch nowych modeli samochodów, dążąc do zwiększenia sprzedaży na największym rynku samochodowym na świecie.
W tym samym miesiącu Renault i chiński producent aut Geely ogłosili utworzenie spółki joint venture, która będzie zajmować się produkcją silników do pojazdów hybrydowych i benzynowych. Partnerzy zobowiązali się do zainwestowania łącznie maksymalnie 7 miliardów euro w ten projekt.