Niemiecki koncern motoryzacyjny BMW odnotował w minionym roku znaczący spadek zysków. Po uwzględnieniu podatków firma zarobiła 7,7 miliarda euro, co stanowi spadek o 37% w porównaniu do poprzedniego roku. To już drugi rok z rzędu, w którym BMW mierzy się z gwałtownym spadkiem rentowności.
Jednym z głównych powodów takiego wyniku jest słabnący popyt na samochody BMW w Chinach, które stanowią kluczowy rynek dla koncernu. Spadające zainteresowanie autami luksusowymi w Państwie Środka mocno uderzyło w wyniki finansowe niemieckiego producenta.
Dodatkowo BMW boryka się z poważnymi problemami technicznymi. Wadliwe układy hamulcowe dostarczane przez firmę Continental doprowadziły do przestojów w produkcji i dodatkowych kosztów. W rezultacie skonsolidowany zysk BMW w trzecim kwartale 2024 roku spadł o 84%, do poziomu zaledwie 476 milionów euro. Firma odnotowała także 16-procentowy spadek sprzedaży.
Kryzys finansowy nie ominął także innych niemieckich gigantów motoryzacyjnych. Volkswagen i Mercedes-Benz również odnotowały znaczne spadki zysków. W Volkswagenie zysk netto zmniejszył się o 31%, osiągając 12,4 miliarda euro, natomiast Mercedes-Benz stracił 28% swoich dochodów, kończąc rok z wynikiem 10,4 miliarda euro. Oba koncerny wskazują na trudną sytuację na rynku chińskim jako główną przyczynę problemów.
BMW stoi obecnie przed trudnym zadaniem odbudowy swojej pozycji i zwiększenia rentowności. Kluczowe będzie dostosowanie strategii sprzedażowej do zmieniających się warunków rynkowych, zwłaszcza w Chinach.