Chiny ograniczą eksport technologii aut elektrycznych?

Pekin ma zamiar ograniczyć eksport technologii wykorzystywanych do wydobycia minerałów krytycznych niezbędnych dla rozwoju globalnego przemysłu pojazdów elektrycznych (EV). Powodem tej decyzji jest nasilająca się w ostatnim czasie rywalizacja technologiczna z Waszyngtonem.

Chiny chcą również dodać technologię katod akumulatorowych do swojej listy kontrolowanego eksportu. Ma to dotyczyć także technologii związanych z produkcją litu i galu.

Oczekuje się, że jeśli ograniczenia te zostaną zatwierdzone, co jest prawdopodobne, Chiny w praktyce nałożą embargo na szereg krytycznych materiałów i technologii potrzebnych do produkcji EV, które mają także kluczowe znaczenie dla produkcji półprzewodników i akumulatorów do pojazdów elektrycznych.

Celem tej decyzji jest „wzmocnienie zarządzania importem i eksportem technologii” – podała w czwartek oficjalna agencja informacyjna Xinhua.

Zapytany w piątek o propozycję Mao Ning, rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych, powiedział: „To, co możemy powiedzieć jako zasadę, to to, że Chiny wdrażają uczciwe, rozsądne i niedyskryminujące środki kontroli eksportu”.

Plan został ogłoszony miesiąc po tym, jak Chiny całkowicie zakazały sprzedaży USA szeregu materiałów kluczowych do produkcji półprzewodników i innych technologii – w tym galu, germanu, antymonu i innych materiałów. Była to odpowiedź na nowe kontrole eksportu półprzewodników wyprodukowanych w USA nałożone przez odchodzącą administrację Joe Bidena.

Zdaniem ekspertów rynku decyzja Pekinu pomoże mu utrzymać „70-procentową kontrolę” nad globalnym przetwarzaniem litu.

Chiny dominują w światowym przemyśle materiałów takich jak gal, metal powszechnie używany do produkcji związków, w oparciu o które można wytwarzać chipy do telefonów komórkowych i komunikacji satelitarnej. Lit, kolejny metal, jest wszechobecny w życiu codziennym, ponieważ jest używany do produkcji baterii do wszystkiego, od smartfonów i laptopów po pojazdy elektryczne.

Podczas gdy iPhone potrzebuje tylko niewielkiej ilości litu, przeciętna bateria EV potrzebuje go około ośmiu kilogramów. Dlatego wszelkie nowe ograniczenia dotyczące technologii ekstrakcji litu mogą być szczególnie ważne. 

Tymczasem Międzynarodowa Agencja Energetyczna twierdzi, że świat jest na dobrej drodze do zaspokojenia tylko 50% zapotrzebowania na lit do 2035 roku. Oczekuje się, że globalny popyt na akumulatory litowo-jonowe wzrośnie w ciągu najbliższych 10 lat wielokrotnie.
 

Źródło

Skomentuj artykuł: