Największy negatywny wpływ na dynamikę eksportu w IV kwartale ub.r. miał spadek sprzedaży środków transportu, głównie za sprawą silnej konkurencji z Chin - podał NBP.
"Największy negatywny wpływ na dynamikę eksportu w IV kwartale 2024 r. miał głęboki spadek sprzedaży zagranicznej środków transportu. Wynikał on z jednej strony z silnego zmniejszenia krajowej produkcji samochodów, z drugiej – z pogarszającej się koniunktury na europejskim rynku motoryzacyjnym i rosnącej konkurencji ze strony chińskich producentów aut i części" - wskazano.
NBP podał, że w pozostałych kategoriach nastąpił albo niewielki wzrost wartości eksportu (produkty rolne), albo zmniejszała się skala spadków w porównaniu z poprzednimi kwartałami (towary zaopatrzeniowe i dobra inwestycyjne).
"Z kolei długotrwały spadek eksportu dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku związany był zarówno z utrzymującym się słabym popytem w krajach będących najważniejszymi partnerami handlowymi, jak i obserwowaną w tej kategorii ekspansją chińskich eksporterów"
- wyjaśnił NBP.
Z kolei realny wzrost importu był wynikiem utrzymania się wzrostowej tendencji popytu konsumpcyjnego.
"Łączny wolumen importu towarów konsumpcyjnych, produktów rolnych i samochodów osobowych wzrósł o 9,6 proc. rdr. Natomiast wolumen importu pozostałych towarów zmniejszył się o 2,5 proc. rdr, co związane było ze stagnacją w sektorze przetwórstwa przemysłowego oraz z silnym spadkiem zapotrzebowania na części motoryzacyjne. Dodatkowo niekorzystny wpływ na dynamikę importu ogółem miał wyraźny spadek cen paliw" - dodano.