PGNiG zaoferuje LNG z terminala na Litwie. Znamy szczegóły. [Nasza korespondencja z Kłajpedy]
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo wydzierżawiło na wyłączność na pięć lat przybrzeżny mały terminal LNG w Kłajpedzie. Umowa z Klaipedos Nafta będzie obowiązywać od początku kwietnia 2020 r. To znaczące wzmocnienie polskiego koncernu na rynku Europy Środkowo-Wschodniej.
Z nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG w Kłajpedzie symbolicznie pożegnano ostatni statek z dostawą gazu rosyjskiego od firmy Novatek. PGNiG po przejęciu sterów w litewskiej stacji zapowiada alternatywne kierunki dostaw.
Oferta PGNiG na dzierżawę stacji okazała się najkorzystniejszą spośród pięciu zaproponowanych przez oferentów z kilku krajów.
Litewscy partnerzy docenili nasze bogate doświadczenie w obrocie LNG w Polsce. Dzięki podpisanemu kontraktowi zyskujemy lepszy dostęp do rynku LNG w krajach nadbałtyckich, zwiększamy konkurencyjność naszej oferty dla Polski Północno-Wschodniej oraz naszego regionu Europy.
Dodał, że z PGNiG będzie samodzielnie decydować skąd sprowadzi gaz skroplony do stacji przeładunkowej na Litwie, co znacząco poprawi bezpieczeństwo dostaw.
Wynajęty od Litwinów terminal to stacja odbioru i przeładunku małej skali. Dostawy surowca będą realizowane metanowcami o pojemności 30 razy mniejszej niż ma to miejsce w przypadku jednostek oceanicznych. W terminalu działa pięć zbiorników o całkowitej pojemności 5 tys. m sześc. czyli nieco ponad 3 mln m sześc. po regazyfikacji. Dwa stanowiska do załadunku LNG na transport samochodowy, używane jednocześnie pozwalają przetoczyć 100 m. sześc. surowca na godzinę. Proces ładowania pojedynczego ISO-kontenera trwa pół godziny. Terminal umożliwia także załadunek LNG ma małe statki z prędkością 1,25 tys. m sześc. na godzinę oraz bunkrowanie statków z prędkością do 500 m sześc. na godzinę. Usługa bunkrowania czyli tankowania statków napędzanych LNG dynamicznie rośnie ze względu na wprowadzanie przez państwa nowych przepisów środowiskowych.
Strona litewska liczy na stworzenie korzyści skali w stacji przeładunkowej po przejęciu przez polski koncern. – Zyskujemy strategicznego partnera, który pozwoli osiągnąć efekt synergii. To zapewni nowe możliwości zwiększenia dostępności dostaw energii dla firm w naszym regionie oraz umożliwi dywersyfikację dostaw.
Doświadczenie nabyte na Litwie ma pozwolić PGNiG na rozpoczęcie operacji bunkrowania statków w terminalu w Świnoujściu po jego rozbudowie o specjalne nabrzeże umożliwiające uruchomienie tej usługi w 2023 r. Póki co bunkrowanie w polskim terminalu odbywa się z autocystern zaparkowanych na nabrzeżach w portach.