Spółka największego polskiego banku sprzedała 10 tys. aut w 3 lata

- Stałe wzrosty sprzedaży doprowadziły nas do rekordu w drugim kwartale 2023 r., kiedy sprzedaliśmy prawie 1200 aut o łącznej wartości prawie 90 mln zł. Jednocześnie poprawiliśmy dotychczasowy najlepszy rezultat uzyskany w pierwszym kwartale tego roku o ponad 10 proc. Takie wyniki nie są wyłącznie efektem poprawy koniunktury na polskim rynku samochodów osobowych, ale przede wszystkim naszej pracy nad dostosowywaniem oferty do potrzeb i wymagań klientów - mówi Paweł Pach, prezes PKO Leasing.

W lipcu trzecie urodziny obchodzi Automarket.pl, platforma sprzedaży samochodów nowych i używanych, należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. W tym czasie za jej pośrednictwem sprzedano już ponad 10 tys. aut o wartości prawie 700 mln zł, a 8 na 10 transakcji dotyczyło finansowania w postaci wynajmu długoterminowego lub leasingu. Wskaźniki, które najlepiej ukazują tempo rozwoju platformy, to średnioroczny wzrost dynamiki sprzedaży, wynoszący w latach 2020-2023 ponad 50 proc. oraz wzrost wartości wolumenu sprzedaży o ponad 60 proc. w tym okresie.

Automarket.pl jest pierwszą w Polsce platformą zintegrowaną ze zdalnymi kanałami obsługi w banku, czyli serwisem internetowym iPKO i aplikacją mobilną IKO, co czyni ją istotnym elementem strategii transformacji cyfrowej usług całej Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. Start platformy przypadł na moment, kiedy wiele innych dużych grup bankowych oraz funduszy typu venture capital, zarówno w Polsce, jak i za granicą, dostrzegło potencjał w zmianie sposobu sprzedaży samochodów. Napływające inwestycje przyczyniły się do wyznaczenia nowych standardów w całej branży, takich jak szczegółowe raporty z inspekcji technicznej pojazdów oraz digitalizacja procesu zakupu.

- Kiedy trzy lata temu uruchomiliśmy Automarket.pl, branża motoryzacyjna przeżywała szczyt zainteresowania internetowymi platformami sprzedaży samochodów. W warunkach wysokiej konkurencji udało nam się wypracować taki model biznesowy, który zapewnia nam stabilny rozwój i zabezpiecza nasze przedsięwzięcie na kolejne lata. W międzyczasie najszybciej rozwijające się zagraniczne platformy zdążyły zgromadzić wielomilionowe fundusze, zwiększyć wyceny i wejść na giełdę. Jednak obecnie notowania niektórych z nich spadły do poziomu nawet 1 proc. wartości z momentu debiutu. Podobne zjawisko, z zachowaniem odpowiednich proporcji, obserwujemy również na polskim rynku, gdzie wiele platform podobnych do naszej zdążyło w ciągu ostatnich trzech lat rozpocząć i zakończyć działalność. Nam udało się osiągnąć odpowiednią dynamikę wzrostu, dzięki czemu z optymizmem spoglądamy w przyszłość - mówi Tomasz Otto, dyr. Departamentu Strategii i Marketingu PKO Leasing odpowiedzialny za rozwój Automarket.pl.

- Na przestrzeni trzech lat działalności udało nam się zwiększyć udział samochodów dealerskich z 55 proc. do ponad 70 proc., co nie byłoby możliwe bez poszerzania i pielęgnowania współpracy z dealerami. Tylko w trakcie ostatniego roku udało się nawiązać współpracę z 8 nowymi sieciami dealerskimi, dzięki czemu jest ich obecnie 62. Zdajemy sobie jednak sprawę, że z czasem będzie nam coraz trudniej pozyskiwać nowych partnerów. W związku z tym postanowiliśmy przygotować mechanizmy, mające skłonić obecnie współpracujących z nami dealerów do dalszego wzrostu zaangażowania w rozwój platformy. Pracujemy nad wdrożeniem rozwiązań, które będą motywować najlepszych partnerów i zapewniać im wymierne, w tym finansowe, korzyści ze współpracy z Automarket.pl, na wzór premii importerskich – informuje Tomasz Otto.

Plany na przyszłość spółki to 4,5 tys. sprzedanych aut do końca 2023 r., stacjonarne punkty sprzedaży oraz dalsza integracja z kanałami PKO Banku Polskiego.

Źródło

Skomentuj artykuł: