Spadek wizyt w salonach dealerskich o 21 proc. może doprowadzić do zahamowania wzrostów sprzedaży nowych aut w II połowie 2023 r. Prawdopodobne jest zwiększenie zainteresowania klientów używanymi samochodami.
Według danych Automarket.pl ceny nowych aut w I połowie 2023 r. wzrosły o jedynie 3 proc. Ewentualne dalsze podwyżki mogą mieć miejsce dopiero na koniec roku.
Zwiększenie zainteresowania sieci dealerskich digitalizacją procesu sprzedaży aut oraz konieczność poszukiwania nowych kanałów dotarcia do klienta przełożyły się na ponad dwukrotną poprawę dostępności niektórych marek na platformie Automarket.pl.
Wzrost podaży i skrócenie czasu oczekiwania przełożyły się na zwiększenie sprzedaży samochodów osobowych w I poł. br. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że do czerwca br. zarejestrowano w Polsce prawie 240 tys. nowych aut, tj. o ponad 12 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. Takie wyniki są jednak przede wszystkim efektem zamówień składanych na przełomie 2022 i 2023 r. Jak wynika z danych z raportu przygotowanego przez Związek Dealerów Samochodów (ZDS) i firmę technologiczną Proxi.cloud, udostępnionych przez Instytut SAMAR, w drugim kw. 2023 r. salony dealerskie odnotowały spadek odwiedzin w ujęciu r/r aż o 21 proc., co może negatywnie przełożyć się na rezultaty sprzedaży w kolejnym kwartale.
- Sytuacja na rynku nowych samochodów osobowych jest obecnie bardzo ciekawa. W zasadzie od początku roku obserwujemy rosnącą sprzedaż, która każdego miesiąca jest średnio o ok. 10-15 proc. wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dane wynikają jednak z realizacji przeszłych umów. Obecnie partnerskie sieci dealerskie komunikują nam wyraźny spadek odwiedzin klientów, a co za tym idzie mniejszą liczbę składanych zamówień. W związku z tym prawdopodobnie jeszcze w 2023 r. możemy spodziewać się wyhamowania wzrostów na rynku nowych samochodów, a nawet niewielkich spadków sprzedaży. W takiej sytuacji możliwy jest scenariusz, w którym zainteresowanie klientów skieruje się w kierunku pojazdów używanych – mówi Tomasz Otto, dyr. Departamentu Strategii i Marketingu PKO Leasing, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl.
Liczba klientów odwiedzających salony samochodowe maleje pomimo wyhamowania wzrostów cen nowych aut. Według danych należącej do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego platformy Automarket.pl, ich średnia wartość katalogowa wzrosła o 3 proc. w pierwszym półroczu 2023 r. względem analogicznego okresu roku ubiegłego. Jednocześnie dostępność nowych aut zwiększyła się niemal dwukrotnie. Dla porównania, w pierwszej połowie roku 2022 ceny nowych samochodów wzrosły aż o 21 proc. w ujęciu r/r. a podaż w tym czasie spadła. Obecna sytuacja skłania dealerów do wzmocnienia rywalizacji o klienta przy pomocy rabatów.
- Sytuacja klienta na rynku nowych samochodów powoli zaczyna ulegać poprawie. W ostatnich miesiącach podaż dogoniła popyt. Nie przewidujemy jednak spadku cen katalogowych, ale raczej ich utrzymania na obecnym poziomie. Od kilku miesięcy docierają do nas także sygnały o powrocie dealerów do polityki rabatów, które w najbliższym czasie powinny być jeszcze wyższe. Niewielkie pogorszenie dostępności aut i ewentualny wzrost cen mogą spowodować dopiero realizowane zazwyczaj na koniec roku zakupy flotowe małych i średnich firm – informuje Tomasz Otto.