Boeing ma kłopoty. Rodziny ofiar i władze są przekonane o jego winie

Boeing popełnił „najbardziej śmiercionośne przestępstwo korporacyjne w historii USA” i powinien zostać ukarany grzywną w wysokości 24 miliardów dolarów, twierdzą rodziny ofiar. Z kolei Departament Sprawiedliwości oznajmił w zeszłym miesiącu, że niedawna seria uchybień i wpadek koncernu w zakresie bezpieczeństwa stanowiła naruszenie umowy z 2021 r.

W liście do Departamentu Sprawiedliwości, adwokat rodzin, Paul Cassell, wezwał do natychmiastowego wszczęcia agresywnego postępowania karnego przeciwko Boeingowi i odpowiedzialnym urzędnikom, w tym byłemu CEO firmy Dennisowi Muilenburgowi. Podkreślił, że działania muszą być szybkie, aby uniknąć przedawnienia.

Departament Sprawiedliwości stwierdził, że niedawne uchybienia Boeinga w zakresie bezpieczeństwa naruszyły umowę z 2021 r., która pozwoliła firmie uniknąć zarzutów za katastrofy w Indonezji i Etiopii, w których zginęło 346 osób. 

W liście zwrócono się również do Departamentu Sprawiedliwości o powołanie niezależnego kontrolera korporacyjnego, który nadzorowałby środki bezpieczeństwa Boeinga i kierował jego wysiłkami na rzecz poprawy jakości.

W maju Departament Sprawiedliwości powiadomił Boeinga, że naruszył warunki umowy z 2021 r. po styczniowym incydencie, w którym zaślepka drzwi wysadziła się w samolocie Alaska Airlines wkrótce po starcie.

Departament Sprawiedliwości poinformował, że jeszcze nie zdecydował o dalszych krokach, a Boeing miał czas do zeszłego tygodnia na odpowiedź i naprawienie naruszeń umowy. Decyzja Departamentu zostanie ogłoszona do 7 lipca.

Boeing twierdzi, że dotrzymał warunków umowy i współpracuje z Departamentem. W porozumieniu z 2021 r. Boeing zgodził się na zapłatę 2,5 miliarda dolarów, z czego 1,77 miliarda trafiło do linii lotniczych, 500 milionów do funduszu odszkodowań dla rodzin, a 244 miliony do rządu.
Rodziny ofiar oraz niektórzy członkowie Kongresu ostro krytykowali to porozumienie. Wnioskowana grzywna 24 miliardów dolarów byłaby mniejsza niż straty operacyjne Boeinga wynoszące 31,9 miliarda dolarów od drugiej katastrofy w 2019 roku. Boeing doliczył się ponad 20 miliardów dolarów bezpośrednich kosztów związanych z uziemieniem samolotów, nie licząc utraconych przychodów i zwiększonych kosztów odsetek.

 

 

 

Skomentuj artykuł: